Sinds het begin van de coronacrisis winkelen we meer online en dat heeft grote gevolgen voor de webwinkels én voor PostNL.
Bij sommige webwinkels duurt het daardoor veel langer totdat je pakketje er is, terwijl bij andere je pakketje nog steeds binnen een dag bezorgd wordt.
Volgens PostNL komt dat vooral doordat de ene webwinkel veel harder groeide door de coronacrisis dan de andere.
Sinds het begin van de coronacrisis shoppen we veel meer online. We doen massaal onze boodschappen via internet en bestellen er kleding en andere gadgets.
Dat is makkelijk, maar heeft ook grote gevolgen voor de winkels. Die moesten hun webwinkel plotseling veel meer aandacht schenken dan normaal. Daardoor is het ook bij PostNL plotseling een stuk drukker.
De drukte die de post- en pakketbezorger momenteel ziet, is vergelijkbaar met die rond Sinterklaas en Kerst. “We hebben onze capaciteit in de afgelopen weken met ruim 40% opgeschaald”, zegt PostNL-woordvoerder Dagna Hoogkamer tegen Business Insider.
Maar hoe komt het toch dat het de ene winkel nog steeds lukt om binnen een dag te bezorgen, terwijl de andere er plotseling twee weken over doet?
800 procent groei dankzij coronacrisis
Volgens Hoogkamer komt dat vooral doordat sommige winkels online heel erg hard gegroeid zijn deze periode. "Zo zagen we bij webwinkels groeipercentages die uiteenliepen van 30 procent tot 800 procent, om daar een idee bij te geven."
Hoewel PostNL de capaciteit al met 40 procent heeft uitgebreid, is dat in sommige gevallen niet genoeg om te voldoen aan de grotere vraag. Volgens Hoogkamer wordt de extra capaciteit namelijk zo eerlijk mogelijk over alle PostNL-klanten verdeeld, waardoor die webwinkels met 800 procent groei alsnog wat langer met hun pakketjes blijven zitten.
Er zijn dan simpelweg niet genoeg mensen of genoeg busjes om het volle magazijn van die winkels leeg te halen.
Geen voorbereiding mogelijk
"Onze keten heeft enige flexibiliteit waardoor we in staat zijn op te schalen, maar dat kan niet onbeperkt. Met Sinterklaas en Kerst schalen we bijvoorbeeld ook op, maar daar bereiden we ons acht maanden lang op voor. Nu was die voorbereidingstijd er niet en hebben we ook nog te maken met aanpassingen in onze processen om aan de RIVM-maatregelen te voldoen", zegt Hoogkamer.
Op dit moment bezorgt PostNL iedere dag zo'n 900.000 pakketjes die in de 25 sorteercentra in Nederland over 4.000 ritten worden verdeeld. Dus mocht je al een paar dagen wachten op die nieuwe jas die je hebt besteld: hij komt er echt, het duurt alleen wat langer.
Lees meer over PostNL:
- De topman van Sandd denkt dat de tarieven voor zakelijke post flink zullen stijgen na de overname door PostNL
- Postzegel vergeten? Je kunt ook online een postzegelcode van 9 tekens kopen en die op de envelop schrijven
- Postzegels zijn sinds 2006 ruim twee keer zo duur geworden – en in 2020 komt er weer iets bovenop