Veel uitgevers doen hun uiterste best om jongeren en jongvolwassenen aan zich te binden. Maar mediastartup LittleThings.com richt zich op een lucratievere doelgroep: Facebook-moeders van 35 jaar en ouder.
Een artikel over een 105-jarige Japanner die een wereldrecord loopt op de 100 meter. Of een Russische man die een hond redt vanonder de straatstenen. Of een moeder die de show steelt bij een auditie voor X Factor.
De website van Little Things staat boordevol feelgood-verhalen. Met een reden: dit is het type artikel dat veel wordt gedeeld op Facebook. Dat blijkt uit de cijfers: ruim 80 procent van het bezoek aan Little Things is afkomstig van de socialenetwerksite.
Grote onbekende
Het in New York gevestigde Little Things groeit in een razend tempo sinds de website een jaar geleden live ging. Begin dit jaar had het bedrijf één werknemer, acht maanden later zijn dat er vijftig.
In korte tijd is de virale website concurrenten als Viral Nova, Elite Daily en Upworthy voorbijgeschoten. Maandelijks lezen bijna 45 miljoen mensen de hartverwarmende, opmonterende stukken. Ter vergelijking: The New York Times heeft zo’n 57 miljoen unieke bezoekers elke maand.
"We noemen onszelf het grootste merk waar nog nooit iemand van heeft gehoord", zegt mede-oprichter Joe Speiser tegenover Business Insider. "Het is een zware strijd om naamsbekendheid te krijgen; pas nu lukt het ons om op de radar te komen."
Webshop voor huisdierenvoedsel
De geschiedenis van Little Things is een opmerkelijke. Het bedrijf begon in 2010 als webshop voor huisdierenvoedsel, Petflow. Speiser en zijn compagnon Alex Zhardanovsky haalden zelfs 15 miljoen dollar aan financiering op voor de internetwinkel, die overigens nog steeds bestaat.
Om mensen naar de site te trekken, plaatste Petflow grappige en opbeurende dierenfoto's op hun blog en Facebook-pagina. Zo bouwde het bedrijf in een paar jaar tijd een groot publiek op. Zo groot, dat de beide oprichters in 2014 besloten om een apart mediabedrijf op te zetten. Een spinoff.
"Hoewel e-commerce een prima business is, zagen we in dat we veel meer plezier hadden met digitale media en content", zegt Speiser. "En dat sloot perfect aan op ons publiek: vrouwen van 35 jaar en ouder die verzot zijn op inspirerende dingen."
Lucratieve doelgroep
De doelgroep is wat het bedrijf van Speiser uniek maakt. Waar veel uitgevers proberen om jongeren en jongvolwassenen aan zich te binden, de zogenoemde Y-generatie, richt Little Things zich op huisvrouwen en moeders van middelbare leeftijd. Die delen niet alleen maar al te graag de leuke filmpjes en artikelen, maar ze hebben ook meer te besteden dan jongeren. En dat maakt het publiek aantrekkelijk voor adverteerders.
Want zoals veel digitale mediabedrijven verdient Little Things geld door het tonen van advertenties. Het bedrijf zet vooral in op 'programmatic buying', waarbij de verkoop van advertentieruimte geautomatiseerd is. Een grote salesafdeling is dus niet nodig.
De 'Facebook-moeders' zijn brave advertentieklikkers: 2,5 tot 3,5 procent van de bezoekers van Little Things klikt op de banners. Dat is drie keer zo hoog als een vergelijkbare site met een jonger publiek, schrijft Business Insider.
Trouwen, geboortes en reünievideo's
De succesformule van Little Things draait om feelgoodverhalen. "Je komt naar ons om je goed te voelen, om je dag beter te maken", aldus Speiser. Alles wat te maken heeft met trouwen en geboortes wordt veel gelezen. Net als agenten die iets goed doen voor burgers en reünievideo's van militairen die terugkomen van een missie.
Omdat de redacteuren van Little Things over het algemeen een stuk jonger zijn dan de doelgroep, heeft contentdirecteur Maia McCann een truc om feeling te houden met het publiek, vertelde ze eerder dit jaar tegenover The Washington Post. "Ik zeg altijd tegen onze redacteuren dat ze naar Facebook moeten gaan om de pagina van hun moeder te bekijken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl