Consumenten zijn positief over de economie, maar negatief over hun eigen financiële situatie. Daarom bleef de indicator voor het consumentenvertrouwen in juni staan op -2.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.

Het cijfer geeft de verhouding aan tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden dat ondervraagden geven bij de enquête van het CBS. Het percentage pessimisten is dus nog maar iets groter dan het percentage optimisten.

Het vertrouwen neemt sinds de zomer van 2013 gestaag toe en staat nu op de hoogste stand sinds eind 2007.

Consumenten zijn al vier maanden op rij positief over het algemene economisch klimaat, blijkt uit de peiling van het CBS. Dat komt omdat we met meer vertrouwen kijken naar de toekomst, niet omdat we positiever zijn over de afgelopen twaalf maanden.

Somber over arbeidsmarkt

Wat betreft hun eigen financiële situatie zijn consumenten licht negatief over het aankomende jaar, terwijl ze in mei nog 'voorzichtig positief' naar de toekomst keken. De koopbereidheid blijft laag: we zijn met name voorzichtig met het doen van grote aankopen als wasmachines en televisies.

Daarbij speelt vooral het moeizame herstel van de arbeidsmarkt een rol. Consumenten zijn nog steeds negatief over de ontwikkeling van de werkgelegenheid. De helft van de respondenten rekende in juni op een toename van de werkloosheid in de komende 12 maanden. Een op de vijf verwachtte een afname.

Werkloosheid daalt pas in 2015

Donderdag bleek dat de werkloosheid in mei met 14 duizend personen is gedaald tot 673 duizend. De werkloosheid liep lange tijd langzaam op en bedraagt nu al ruim een jaar meer dan 8 procent van de beroepsbevolking.

De verwachting van zowel het Centraal Planbureau (CPB) als De Nederlandsche Bank is dat de werkloosheid dit jaar piekt en pas volgend jaar afneemt. Het CPB denkt dat het aantal werklozen in 2015 daalt tot 635 duizend.

Volgens de rekenmeesters reageert de werkgelegenheid vertraagd op het herstel van de economie. Bedrijven zijn voorzichtig met het aannemen van mensen.

Consumptie krimpt licht in april

Nederlandse consumenten hebben in april 0,1 procent minder uitgegeven dan een jaar eerder. Net als in de eerste 3 maanden van het jaar werd vooral minder gas verstookt, meldde het CBS. Daarmee werkt de zachte winter opnieuw door in de consumptiecijfers.

De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen stegen met 3,2 procent, vergeleken met april 2013. Ook aan duurzame goederen, zoals kleding en auto's, werd 3,8 procent meer uitgegeven. De bestedingen aan diensten lagen 0,9 procent hoger. Daarentegen gaven consumenten aan overige goederen, waaronder gas, 11,4 procent minder uit dan een jaar eerder.

Bron: Z24/ANP

Lees ook

Krimp economie bij start 2014: waarom we (nog) niet moeten schrikken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl