- VanMoof brengt na de overname door het Britse scooter- en fietsenmerk Lavoie een vernieuwde versie van de VanMoof S5 op de markt.
- De maker van elektrische fietsen stelt daarbij dat er veel aanpassingen zijn doorgevoerd om de gebruikservaring en betrouwbaarheid te verbeteren.
- Business Insider gaf VanMoof een herkansing en deed opnieuw een test met de S5 om te bepalen of de e-bike ook daadwerkelijk beter presteert dan bij de vorige proefrit.
- Lees ook: Nieuwe CEO VanMoof over doorstart: ‘Het is alsof je een vriend verraden hebt’ – zo wil de e-bikemaker het vertrouwen terugwinnen
FIETSTEST – Nadat VanMoof eind vorig jaar door het Britse scooter- en fietsenmerk Lavoie werd overgenomen, was het even afwachten wat er zou gebeuren met het Nederlandse merk. Zou de nieuwe eigenaar met de schone lei beginnen en een volledig nieuwe VanMoof op de markt brengen? Of wilde Lavoie verder gaan waar VanMoof was gestopt? Het antwoord hebben we nu: geen van beide.
Na de herstart heeft VanMoof namelijk besloten om de bekende S5 wederom op de markt te brengen, waarbij dit model onderhuids aanzienlijk is verbeterd.
De S5 is namelijk grondig onder de loep genomen door de experts van McLaren Applied, het moederbedrijf van Lavoie, met als doel om vooral de kinderziektes eruit te halen, maar ook om de prestaties te verbeteren en de fiets wat onderhoudsvriendelijker te maken. Iets wat volgens VanMoof ook is gelukt.
Het was voor Business Insider natuurlijk genoeg reden om dat te testen. De ervaring die we vorig jaar met de S5 hadden was niet heel geweldig. We ondervonden meerdere connectieproblemen die zelfs na een bezoekje aan de werkplaats niet opgelost konden worden. Ook waren er problemen met de ondersteuning en de e-shifter, die VanMoof de automatische versnelling noemt.
Die problemen kwamen volgens de nieuwe co-CEO Elliot Wertheimer van VanMoof vooral voort uit de eerdere drang bij VanMoof om de fiets snel te ontwikkelen en op de markt te brengen. Wertheimer zegt dan ook dat dankzij de expertise van McLaren Applied flink wat problemen zijn opgelost. De connectie tussen fiets en telefoon zou vlekkeloos moeten verlopen en ook de e-shifter zou soepel op de perfecte momenten moeten schakelen.
We fietsten twee weken rond op de nieuwe S5, waaronder twee flinke ritten van bijna 50 kilometer om goed aan te voelen hoe de fiets zich houdt en om te kunnen bepalen of er echt verschil was vergeleken met de eerdere ervaringen.
VanMoof S5: wat valt op aan de nieuwe versie?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: tijdens de eerste kilometers merkten we amper verschil. De fiets stond nog in de standaardinstellingen, aangezien we de vorige S5 daar ook op hadden beoordeeld. Tijdens de test van afgelopen jaar hadden we namelijk geen mogelijkheid om de instellingen aan te passen vanwege de softwareproblemen.
Na wat meer kilometers op de S5 te hebben gereden, vielen enkele verschillen op. Het onderscheid tussen de ondersteuningsniveaus bijvoorbeeld. Die waren nu meer uitgesproken.
Waar we bij de vorige versie na de tweede stand geen verschil meer konden voelen op de derde en vierde, was dat nu wel het geval. Nadeel blijft nog steeds dat de fiets boven de 25 à 26 kilometer per uur gaat tegenwerken en je dus kunt trappen wat je wilt, maar geen of amper snelheid meer wint terwijl je harder en harder moet werken. Het is iets wat we bij andere elektrische fietsen minder hadden.
In de werking van de automatische versnelling merkten we niet veel verschil. Hij zou in theorie accurater moeten schakelen en niet meer van verzet mogen wisselen, als de rider kracht zet. Hoewel we dat laatste ook niet hebben ervaren, liepen we er met enige regelmaat tegenaan dat we toch heel snel moesten trappen voordat de fiets merkte dat hij moest opschakelen. Vreemd genoeg gebeurde dit alleen in de eerste versnelling, de tweede en derde reageerden eigenlijk zoals verwacht.
Een extra voordeel daarbij was dat we nu de software, en dus de instellingen van de e-shifter wel konden gebruiken. Dat betekent dat we zelf konden bepalen op welke snelheid de versnellingen werden aangepast. Heel handig, want als je tegenwind hebt, dan is het fijner om in de tweede versnelling te blijven trappen, dan op te schakelen naar de zwaarste. Met een kleine aanpassing in de app was dat dan ook zo geregeld en werkte dit uitstekend.
Connectieproblemen zijn verleden tijd
Van de connectieproblemen waar we bij de eerdere test zoveel last van hadden, was nu niks te merken. De app had eigenlijk constant een goede verbinding met de fiets, wat ook een must is voor de VanMoof S5 die overladen is met technische snufjes.
Ondanks de aanzienlijk verbeterde connectie was het niet zo dat de software feilloos werkte. Zo liepen we er een enkele keer tegenaan dat de fiets niet automatisch van het slot ging, als we hem met één druk op de knop op het stuur wilde ontgrendelen.
Ook de app openen en hem via die weg van het slot proberen te halen, bood niet altijd soelaas. Zelfs niet als we naast de fiets stonden en de app toch echt aangaf dat hij van het slot was. Uiteindelijk is het natuurlijk een kleine moeite om de VanMoof via de pincode op het stuur te ontgrendelen, maar dat is niet de standaardoptie.
Wat opvalt, is dat je enorm snel went aan het gemak van het kick-lock op het achterwiel. Je schopt de fiets op slot als je hem ergens parkeert en opent hem met een druk op de knop als je terugkomt. Het is zo gemakkelijk dat als het werkt, het echt heel fijn is. Echter, als het niet werkt levert dit direct buitenproportionele irritaties op.
Per saldo blijft de VanMoof S5 een uiterst prettig rijdende e-bike. De trapondersteuning voelt fijn aan en de fiets laat zich uitstekend door het verkeer sturen zonder dat je je ook maar enig moment onzeker voelt over de wegligging in bijvoorbeeld wat snellere bochten. En de boost-knop die je net even dat zetje geeft om de andere e-bikers in te halen, blijft toch een fijne extra.
Betrouwbaarheid van de VanMoof S5 op langere termijn
Of de VanMoof S5 nu daadwerkelijk betrouwbaarder is en op de lange termijn blijft doen wat hij moet doen? Daarop kunnen we geen antwoord geven op basis van wat we in twee weken hebben ervaren.
Wat we wel weten, is dat de kritiekpunten die we hadden meteen door VanMoof zijn genoteerd, met de toezegging dat technici hiermee aan de slag zouden gaan. Feedback wordt dus actief meegenomen en kan zijn weg vinden naar een toekomstige firmware-update voor de S5.
Misschien nog wel de belangrijkste verandering bij VanMoof is dat een e-bike van het merk niet langer voor onderhoud naar een vestiging van VanMoof moet. Reparaties en onderhoud gaan nu namelijk via externe partners die een opleiding van VanMoof hebben gehad om aan de fietsen te kunnen sleutelen.
Het aantal partners is groeiende, want VanMoof is actief bezig om nieuwe partijen te trainen en aan te sluiten op het netwerk. Dat betekent voor de VanMoofer dat zijn of haar fiets misschien wel bij de fietsenmaker op de hoek gerepareerd kan worden, mocht er wat mis zijn.
Al die verbeteringen krijg je tegenwoordig voor een lagere prijs dan waarvoor de vorige S5 werd aangeboden. Vóór het faillissement van VanMoof moest er 3.500 euro voor de e-bike neergeteld worden. Nu heb je een nieuwe S5 heb je voor net geen 3.300 euro.
Dat is nog steeds veel geld, maar daarvoor krijg je wel een stadsfiets (we ondervonden dat hij niet prettig is voor de langere ritten) met technische snufjes die je op andere e-bikes niet terugvindt. Wel heeft de S5 nog een voorwielmotor en een ouderwetse ketting in plaats van de wat modernere midden- over achterwielmotor en carbon-belt drive. Al merkten we daar in de praktijk niet veel van.
Al met al lijkt het erop dat veel van de problemen met de S5 zijn opgelost. Helaas kunnen we niet oordelen over hoe en of de problemen die wij tegenkwamen, aangepakt zullen worden en hoe betrouwbaar de fiets op de langere termijn is. De conclusie is wel dat je momenteel een betere VanMoof S5 koopt voor minder geld dan een jaar geleden.