- Het aanbod van Chinese elektrische auto’s op de Nederlandse markt blijft dit jaar gestaag groeien. Een van de nieuwkomers is de ZEEKR 001.
- ZEEKR is een nieuw luxemerk van de Chinese fabrikant Geely. Dit is ook de reden dat de ZEEKR 001 een ietwat aparte historie heeft en gelieerd is aan Lynk & Co.
- Business Insider mochten in Zweden kennis maken met de bolide die vanaf het het vierde kwartaal in Nederland verkrijgbaar moet zijn.
- Lees ook: Dit is de meest populaire Chinese elektrische auto in Nederland in 2023: we reden een week in de BYD ATTO 3 om uit te vinden waarom
Het aantal Chinese fabrikanten dat elektrische auto’s op de markt brengt in Nederland, blijft nog wel even groeien. De eerstvolgende is ZEEKR. Dit Chinese luxemerk wil in het najaar de ZEEKR 001 in Nederland introduceren. En deze auto heeft, samen met het nieuwe merk, een ietwat aparte historie. ZEEKR is namelijk amper twee jaar oud, maar de 001 bestaat in zekere zin al langer.
De ZEEKR 001 begon zijn leven in 2020 als een conceptmodel van Lynk & Co, een ander merk van de Chinese automaker Geely. Maar ergens 2021 besloot Geely toch dat de 001, destijds nog de ‘Zero’ geheten’ niet bij Lynk & Co paste. Daarop werd besloten dit model als vlaggenschip van een nieuw luxemerk in te zetten. Dat luxemerk is ZEEKR geworden.
Het loskoppelen van Lynk & Co, dat sinds enkele jaren in Nederland actief is, heeft ertoe geleid dat de ZEEKR 001 nog wel zijn historie als conceptmodel voor het merk toont, maar dat hij toch zijn eigen karakter heeft meegekregen. Dat kwam vooral naar boven tijdens de kennismaking die Business Insider bij het Zweedse hoofdkantoor van het merk kregen.
Wat redacteur Dennis Wilman opviel, kun je in de slideshow hieronder zien en lezen.
Maak kennis met de ZEEKR 001
Maak kennis met de ZEEKR 001
-
Stond een Shooting Brake (een model met een doorlopende daklijn op basis van een coupé, cabriolet of sedan), al op het lijstje van carrosserievormen die in een elektrische variant op de markt komen? Zo niet, dan is de ZEEKR de eerste. Het Chinese merkt noemt deze vrij grote luxe auto namelijk precies dat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je de ZEEKR 001 zo op het eerste gezicht ziet, denk je waarschijnlijk al snel aan de Lynk & Co 01. Niet gek, want zo’n beetje de hele voorkant, met de speciaal gevormde lichtunits, komt in grote lijnen met de deelauto overeen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het lijnenspel en de lichtbalk met merknaam op de achterkant van de ZEEKR 001 doen ook een beetje denken aan de Lynk & Co 01.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar vanaf daar houdt de gelijkenis met zijn kleinere stiefbroertje op. En we zeggen expres kleiner, want hoewel de Lynk & Co 01 niet klein is, is de ZEEKR 001 allesbehalve klein. Op de foto’s ziet hij er compacter uit dan hij in het echt is.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We hebben het hier namelijk over een 5 meter lange, 2,3 meter brede en bijna 2.400 kilo wegende kolos.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Veel van die ruimte kom je vanzelfsprekend tegen tussen de achterbank en de voorstoelen. Daar is meer dan voldoende ruimte voor een persoon van ongeveer 2 meter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wie achterin zit, maakt ook direct kennis met het niveau van luxe. Via het touchscreen dat tussen de voorstoelen te vinden is, kun je de stoelverwarming, verkoeling, massagestand, temperatuur en ga zo maar door instellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Die zee van ruimte vind je ook in de achterbak terug. Je zou hier volgens de fabrikant zo’n 539 liter aan bagage kwijt moeten kunnen. En ja, hij heeft een extra compartiment onder de vloer waar je netjes de laadkabel kwijt kunt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De klep voor de achterbak verklaart ook de keuze voor keuze voor de benaming Shooting Brake. Hij gaat namelijk open als een stationwagen en niet als een sedan. Al is dat heel strikt gezien niet per se de reden dat een auto een Shooting Brake genoemd kan worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat wil overigens niet zeggen dat het voorin slecht toeven is. Na even experimenteren met de goede zitpositie, wat altijd een beetje een uitdaging is in elektrische auto’s vanwege de relatief hoge zit dankzij het accupakket in de vloer, zit je als een vorst. Heerlijke ruime stoelen, mooi afgewerkt in vegan leersoorten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het hele interieur is op de bestuurder gericht en vrij minimalistisch gehouden. Scandinavisch ontwerp zouden de Scandinavische ontwerpers van de 001 zeggen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de middenconsole vinden we slechts een paar knopjes, waaronder natuurlijk de drive selector, maar ook de volumeknop voor de auto en wat knopjes om de climate control mee te bedienen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Natuurlijk is de ZEEKR 001 ook uitgerust met sfeerverlichting. Hier is het oranje, maar je kunt dit naar wens aanpassen op het touchscreen. En met naar wens bedoelen we ook echt naar wens. Je hebt namelijk vrijwel oneindige keuze uit kleuren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Die sfeerverlichting gaat door het hele interieur, zoals hier in een strook verwerkt in het dashboard.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter het stuur vinden we alle nodige informatie op een 8,8 inch instrumentenpaneel. Maar belangrijker nog, en niet te zien op deze foto: er is een 14,4 head-up display wat vrijwel dezelfde informatie op het raam projecteert. Zo hoef je nooit je ogen van de weg te halen.
Wat je hier ook ziet, en waar we wat minder over te spreken waren, zijn de aanraakgevoelige knoppen op het stuur. Het is niet zo zeer de werking ervan, maar eerder de positionering.
Je kunt er makkelijk bij met je duim, maar bij het sturen gebeurde het ons meerdere malen dat we met een gedeelte van de hand op het knopje kwamen waardoor we iets activeerden. Kortom, ziet er leuk en modern uit, maar in de praktijk is het iets minder handig.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En zoals het bij veel Chinese elektrische vierwielers het geval is, zijn er enorm veel opties en aanpassingen, waarmee je de auto tot in detail aan je wensen kunt aanpassen.
Je zou deze auto in theorie in een soort SUV kunnen veranderen. Hij rolt normaliter laag op de vering, maar kan de luchtvering zo ver oppompen dat er ongeveer 20 centimeter ruimte tussen de bodem en het wegdek ontstaat.
Overigens luistert de ZEEKR niet altijd naar jouw wensen. In het geval van de hoge vering, verkiest de auto op hogere snelheid toch automatisch de laagste stand. Volgens de technische projectleider van de 001 zijn er namelijk sommige momenten waarop de auto slimmer is dan zijn bestuurder en hierin dus ook de leiding neemt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Grappig detail: de auto heeft een ’tochtstand’. Daarbij gaan alle ramen tegelijk ongeveer een centimeter open om ervoor te zorgen dat er wat frisse lucht door de cabine stroomt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook aan de duurzaamheid van de batterij is gedacht, want je kunt zelf aangegeven wanneer en tot welk niveau geladen mag worden. Standaard staat deze op 100 procent, maar de auto geeft wel aan dat het wellicht verstandiger is om wellicht tot 80 procent te laden als meer niet nodig is. Die limiet kan de eigenaar zelf instellen, waardoor de levensduur van het accupakket wordt verlengd.
Je kunt dus in theorie zelf bepalen wat de maximale actieradius van jouw ZEEKR 001 is. Maar als je hem volledig oplaadt, dan kom je volgens de WLTP en afhankelijk van de verkozen variant tussen de 580 en 620 kilometer op een vol accupakket.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En als je dan de beschikking hebt over een achteruitrijcamera en een 15,4-inch touchscreen, waarom combineer je die twee dan niet tot een digitale binnenspiegel? Wij zien ook geen reden om het niet te doen, en ZEEKR zag het ook niet. Tijdens het rijden kun je dus op het scherm zien wat er achter de auto gebeurt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Een beetje moderne luxe-auto heeft natuurlijk niet alleen een achteruitrijcamera. Dat geldt ook voor de ZEEKR 001: hij heeft in totaal 28 verschillende sensoren, waaronder een flinke lading aan camera’s. Op de spiegels alleen al zitten er drie verwerkt.
En nee, die nemen niet continue alles op wat er in en om de auto gebeurt. We hebben het even nagevraagd en de camera’s beginnen alleen met opnemen als de auto een vreemde situatie opmerkt. Dat wil zeggen dat opnames bijvoorbeeld starten bij een abrupte ruk aan het stuur of een harde remactie. Zodoende kan er beeldmateriaal verzameld worden van een mogelijk ongeluk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig was onze kennismaking niet alleen stilstaand, maar mochten we ook een uurtje de auto bewegend aan de tand voelen. Wat hierin opviel is dat hij niet alleen comfortabel, maar ook uiterst sportief in rijgedrag is. Ondanks het gewicht, ligt de ZEEKR 001 ook op hogere snelheden als een blok op de weg. De auto laat zich perfect sturen en geeft veel vertrouwen in het wat uitdagendere bochtenwerk.
Het was dan ook niet gek dat we na terugkomst van de rit leerden dat de auto het wereldrecord op de slalom heeft staan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarnaast hebben de twee luxere versies van de ZEEKR 001, de Performance en Privilege uitvoeringen de mogelijkheid om binnen 3,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten.
Maar ook als je geen sportieve rijder bent, dan kan de auto zich omtoveren tot een heerlijke luxe compagnon. Met de vering in een wat relaxtere stand, glijdt het geheel over de wegen en vreet hij ongemerkt de kilometers.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar zoals met veel eerste modellen van nieuwe luxemerken, is ook de ZEEKR 001 niet de goedkoopste, al zou je kunnen beargumenteren dat hij bijzonder goed uitgerust is voor de net geen 60.000 euro die het instapmodel, de Long Range, moet gaan kosten.
De Performance en Privilege kosten respectievelijk 62.490 euro en 67.490 euro bij de lancering in Nederland, die naar verwachting ergens rond het begin van het vierde kwartaal moet plaatsvinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland