- Nio heeft onlangs de nieuwe ET5 in Nederland gelanceerd.
- Het is het kleinste model van het Chinese merk, maar hij doet qua uitrusting en rijgedrag niet onder voor de grotere broers.
- De auto moet de concurrentie aangaan met de Tesla Model 3, de BMW i4 en andere luxere elektrische auto’s in dat segment.
- Lees ook: We reden een week in de NIO ET7, een luxe Chinese EV die je zonder accu kan kopen: dit viel ons op
Na het duurdere luxesegment met lovende kritieken te zijn binnen gedrongen, durft het Chinese Nio nu ook de concurrentie aan in een wat lager segment. Één waar de Tesla Model 3 (nog) heerst. Nio komt ook in de kleinere klasse met een auto die standaard van alle denkbare snufjes is voorzien, en ook nog eens bovengemiddeld luxe is voor een relatief aantrekkelijke prijs. We hebben het hier over de Nio ET5.
We kregen onlangs de kans om even kort kennis te maken met deze uitdager, en we moeten zeggen dat we ook hier weer aangenaam verrast waren. Heel simpel gezegd is het een ET7, de grotere broer, in een kleiner jasje. Dezelfde luxe rijervaring, maar dan goedkoper en in een makkelijker te parkeren verpakking.
Tijdens de kennismaking vielen ons nog wel wat dingetjes op. Welke dat zijn, zie je hieronder.
We maakten kennis met de nieuwe NIO ET5, een te heet gewassen ET7
We maakten kennis met de nieuwe NIO ET5, een te heet gewassen ET7
-
Op uitnodiging van Nio Nederland mochten we als een van de eersten kennismaken met de net geïntroduceerd Nio ET5. Het is het derde model van de Chinese autofabrikant, en ook direct het goedkoopste. Al wordt er, zeker in vergelijking met de grotere ET7, op weinig dingen bezuinigd.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat natuurlijk als eerste opvalt aan de ET5 is dat hij ten eerste in grote lijnen heel erg veel weg heeft van zijn concurrent, de Tesla Model 3. Ten tweede is het overduidelijk een Nio, want hij lijkt eigenlijk gewoon een iets kleinere ET7.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch onderscheidt de ET5 zich op een aantal punten van de rest van de Nio’s. Zo is er voor de ET5 gekozen voor een wat sportievere afstelling en vormgeving. Vooral terug te zien aan de diffuser aan de achterkant.
Daarnaast heeft hij 490 pk en vierwielaandrijving. Daarmee kan hij binnen 4 seconden optrekken naar de 100 km/u. Hij ziet er dus niet alleen sportief uit, maar kan ook zijn mannetje staan bij het stoplicht. En dankzij de laaggeplaatste accu en het ietwat hoge gewicht (bijna 2200 kg) ligt hij als een blok op de weg en levert hij niet in op scherp stuurgedrag.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Iets subtieler is de ‘ducktail’ spoiler op de achterkant van de auto. Deze geeft natuurlijk een sportievere look, maar is ook nuttig. Hij zorgt voor 2 procent minder luchtweerstand op 120 kilometer per uur. En dat vertaalt zich weer in iets meer actieradius.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En om die stroomlijning verder te optimaliseren, verbergen de handgrepen zichzelf, net als op de ET7.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De deuren hebben ook soft close en soft open. Dat laatste betekent dat de deur zichzelf van het slot haalt als je je hand in de deurgreep steekt. Het idee hierbij is dat je dan geen kracht hoeft te zetten om de deur open te trekken. Volgens mensen die dit gewend zijn, is het na verloop van tijd iets waar je niet meer zonder kunt leven. Zelf hebben we het nog niet lang genoeg ervaren om dit te kunnen bevestigen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat ook opvalt is dat de ET5 heel erg breed is voor een auto in zijn klasse. Hij meet maar liefst 1,96 meter breed. Slechts 6 centimeter smaller dan de ET7. Dat zorgt natuurlijk voor problemen met parkeren in de krappe Nederlandse parkeervakken, maar de breedte is een vereiste voor de auto. Hij moet ook gebruik kunnen maken van dezelfde accupakketten die gebruikt worden in zijn grotere broers. Ze zijn namelijk universeel uit te wisselen op een van het groeiende aantal Swap Stations in Nederland en daarbuiten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Over die accupakketten gesproken: die zijn er (vooralsnog) in twee varianten: 75 kW en 100 kW. Daarmee is een actieradius van respectievelijk 456 en 590 kilometer haalbaar. Later moet er nog een 150 kW accupakket bijkomen. Hiermee zou theoretisch 1.000 kilometer gereden moeten kunnen worden. Maar hiervoor zijn nog geen officiële cijfers beschikbaar. Ook is nog onduidelijk wanneer de grote accu’s beschikbaar zullen zijn in Nederland.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En zo deelt de ET5 nog meer met de rest van de Nio-familie. Zie de voorkant bijvoorbeeld. Dezelfde vormgeving voor de dagrijverlichting en de gewone stralers.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Sterker nog, het hele X-blade design en de sharknose lijken verdacht veel op die van de grotere broer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En dit geldt ook voor de meer dan dertig sensoren en camera’s die de ET5 standaard van dezelfde technische snufjes voorzien als in de veel duurdere Nio’s. Deze kleinere auto kan zichzelf dus ook binnen de lijntjes houden, op afstand van medeweggebruikers en aan de maximale snelheid.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook bij het instappen is het een feest van herkenning. De vormgeving is namelijk ook in grote lijnen hetzelfde als de duurdere varianten. Zo vind je hetzelfde stuur, dezelfde schermen en ook de verborgen ventilatoren, alsook het speciale vakje voor het draadloos opladen van je telefoon terug.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zelfs het aantal knoppen en de soort knoppen zijn exact hetzelfde. Een schakelaar om te kiezen tussen voor- en achteruit en natuurlijk parkeren. En daarnaast wat knopjes om de rijmodus te kiezen, de deuren van het slot te halen en natuurlijk de panieklichten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En zelfs qua ruimte merkten we eigenlijk weinig verschil met de grotere ET7. Al moet gezegd worden dat we vrij hoog zaten in de sportief gelijnde auto. Daardoor kwam de daklijn al snel dichterbij, zeker in het geval van de langere Nederlander.
In deze versie van de ET5 is stemassistent Nomi nog gewoon als lachend bolletje op het dashboard te vinden, maar dit is niet meer standaard voor dit model auto. Standaard wordt hij geleverd met een platte speaker die dezelfde taak vervult. Een bolletje op het dashboard is een optie van 600 euro.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En natuurlijk houdt de auto je ook weer in de gaten. Slaperigheid of onoplettendheid wordt door de camera achter het stuur geregistreerd en daar wordt op ingegrepen met geluidjes en meldingen van Nomi.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In het interieur wordt gebruikgemaakt van zoveel mogelijk duurzame materialen. Zo is er geen optie voor echt leer, maar alleen vegan leathers. En daarnaast is er in elk interieur gebruikgemaakt van zo’n honderd gerecyclede PET-flessen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De echte verschillen komen vooral als je naar achteren kijkt. Het eerste dat opviel is het kleine achterraampje. Het zicht vanuit de achterkant van de Nio ET5 is dan ook niet altijd even goed.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat komt mede door de keuze om bijna anderhalve vierkante meter aan glazen panoramadak te plaatsen. Deze kan, net als in de ET7, niet afgedekt worden, maar Nio zegt dat het 99,9 procent van de UV-straling tegenhoudt, waardoor je er zelfs in directe zon comfortabel onder kunt plaatsnemen.
Nio heeft voor de ET5 ook gekozen voor ‘sportievere’ stoelen. Deze hebben wat grotere wangen zodat je beter op je plek blijft zitten en de hoofdsteunen zijn onderdeel van de rugleuning.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het formaat van de ET5 laat zich vooral kennen als je plaatsneemt op de achterbank. Zoals je ziet laat de hoeveelheid beenruimte ietwat te wensen over. De kanttekening hierbij is wel dat dit geldt voor een langere medemens van net geen 2 meter. De bestuurdersstoel staat in deze afbeelding ook afgesteld op deze lengte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Een extra voordeel tegenover de grotere ET7 is dat de ET5 wél een neerklapbare achterbank heeft. Al heb je voor dagelijkse boodschappen meer dan genoeg ruimte achterin.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar let bij het openen van de klep wel even goed op hoe hoog de parkeergarage is, want hij komt opvallend ver omhoog en steekt vrij ver boven de daklijn van de auto uit. Nio heeft daarover nagedacht: het helpt met het comfort. Het maakt in- en uitladen van spullen makkelijker en beperkt het aantal keer dat je je hoofd tegen de rand van de achterklep stoot.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Waarom halen we zo vaak de ET7 aan? Omdat de ET5 in vergelijking hiermee wel een heel erg aantrekkelijke propositie is. Het is qua uitrusting en rijgedrag in grote lijnen dezelfde auto, maar kost bijna 20.000 euro minder.
Het enige dat je inlevert is wat ruimte op de achterbank en iets aan rijcomfort, want de ET7 heeft luchtvering, iets wat bij de ET5 ontbreekt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland.
-
De Nio ET5 is vanaf nu te bestellen. Je kunt hem als abonnement rijden, kopen en zonder accupakket kopen. Daardoor verschillen de prijzen nogal. De adviesprijs voor een complete ET5 met 75 kW is 62.700 euro, zonder accu daalt dat bedrag met 12.000 euro.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland