- De eerste waterstoftrein ter wereld is officieel in gebruik genomen in Duitsland.
- Volgens de bouwer ervan zijn de treinen “een echt alternatief voor diesel” nu Europa zich onafhankelijk wil maken van Russische olie.
- Bekijk hieronder foto’s van de trein die nabij Hamburg de eerste passagiersritten verzorgt.
- Lees ook: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?
De eerste volledig door waterstof aangedreven trein ter wereld is op 25 juli begonnen met reguliere passagiersritten. De trein kost volgens Fuel Cell Works 86 miljoen euro en rijdt vooralsnog alleen op een traject tussen twee stations nabij Hamburg.
Het is nog maar een voorzichtig begin, want er staan oudere dieseltreinen gereed die als back-up kunnen dienen voor het geval er nog aanpassingen moeten worden gedaan in de eerste maanden na de ingebruikname van de nieuwe waterstoftrein.
Ook in Nederland worden er al proefritten mee gereden. ProRail probeert met nachtelijke testritten tussen Groningen en Leeuwarden praktijkervaring op te doen met het rijden op groene waterstof op weg naar de doelstelling van een CO2-neutraal spoor in 2050.
Alstom, het bedrijf dat de trein heeft ontwikkeld, noemt de uitstootloze treinen “een echt alternatief voor diesel”. De introductie ervan komt op het moment dat Duitsland en de rest van Europa probeert onafhankelijk te worden van olie en gas uit Rusland.
Bekijk hier foto’s van de eerste operationele waterstoftrein ter wereld.