Wat moet de raad van commissarissen doen om exorbitante beloningen tegen te
gaan?

Frijns ziet niks in een maximering van beloningen voor bestuurders.
Bestuurders moeten marktconform worden betaald. Dat gebeurt. De beloningen
van bestuurders zijn de laatste jaren weliswaar flink gestegen, maar niet
meer dan elders in Europa. Toch heeft Frijns een aantal aanbevelingen.

Wat zegt Frijns over de relatie tussen de beloning van topbestuurders en
hun prestaties?

Volgens Frijns is er een positieve relatie tussen de geleverde prestaties en
de beloningen. Bonussen in contanten hangen samen met de omzet en de
winstgevendheid. Het toekennen van bonussen in opties en aandelen gaat over
het algemeen samen met een hogere aandeelhouderswaarde. Dat is mooi.

Frijns gaat hier echter voorbij aan het feit dat een hogere aandelenkoers nog
niet wil zeggen dat het bestuur ook beter heeft gepresteerd. Misschien zijn
alle beurskoersen wel gestegen, zijn concurrenten wel veel meer waard
geworden, of hangt de stijging samen met een naderende overname.

Wat zegt Frijns over de verhouding tussen vaste en variabele beloningsdelen?

Om een beter grip op het feitelijke beloningsbeleid te hebben, moet iedere
raad van commissarissen vastleggen welk percentage van het vaste salaris de
variabele beloning maximaal mag bedragen. Dit maximale verhoudingsgetal moet
openbaar worden gemaakt.

Wat dit maximum is, zegt Frijns niet. Ondernemingen moeten rekening kunnen
houden met hun eigen specifieke situatie, vindt hij.

Wat zegt Frijns over bonussen voor bestuurders van bedrijven die worden
overgenomen?

Zodra er sprake is van een overname moet openbaar worden gemaakt wat hiervan
het effect is voor bestuurders en wat dit betekent voor hun beloning. Nu is
het zo dat prestatie-eisen vaak niet gelden bij een overname en dat de
bestuurders bij een overname gewoon alles krijgen uitgekeerd.

Frijns zegt niet dat de prestatie-eisen ook bij overnames serieus moeten
worden genomen. Wel zegt dat hij de raad van commissarissen van te voren
scenario-analyses moet maken, zodat duidelijk is hoe bepaalde ontwikkelingen
kunnen uitpakken.

Dreigt het onbedoeld toch de spuigaten uit te lopen, dan moet de raad van
commissarissen kunnen ingrijpen, vindt Frijns. Dat kan door in een contract
op te nemen dat beloningen in een uiterste geval onderworpen kunnen worden
aan een redelijkheidstoets.

Wat zegt Frijns over ontslagvergoedingen?

In de code-Tabaksblat staat dat een ontslagvergoeding maximaal één jaarsalaris
mag bedragen. Veel bedrijven houden zich hier niet aan. Dat zou wel moeten.
De maximering geldt nu alleen voor bestuurders die onvrijwillig vertrekken.
Frijns wil haar ook laten gelden voor bestuurders die vrijwillig vertrekken.
Dit moet voorkomen dat iemand meer krijgt omdat hij zegt vrijwillig te
vertrekken.

Wat zegt Frijns over diversiteit?

De diversiteit binnen raden van commissarissen moet worden vergroot. Er zitten
nu te weinig vrouwen in. Een vrouwenquotum zoals nog werd voorgesteld door
het Platform Top Brainstorm stelt Frijns niet voor. Wel moet elke raad van
commissarissen aangeven wat het beleid op het gebied van diversiteit is.
Hierover moet ook verantwoording worden afgelegd.

Is de code-Tabaksblat nu aangepast?

Nee. Anders dan de commissie-Tabaksblat had aangeraden, heeft de commissie
Frijns, die de naleving, de actualiteit en bruikbaarheid van de code in de
gaten houdt, niet de bevoegdheid voorschriften aan te passen. Het gaat dus
slechts om adviezen tot aanpassing. Het kabinet moet besluiten wat het met
de adviezen doet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl