“Ik blijf ervan overtuigd dat we ook zonder Yahoo onze online doelstellingen
kunnen halen”, schreef Steve Ballmer gisteren in een mail aan medewerkers
van Microsoft. Het gaat alleen wat langer duren, aldus de topman.

Ook Yahoo-topman Jerry Yang stelde zijn werknemers met een mailtje gerust. De
strategie om te groeien ligt volgens hem klaar en het afgelopen kwartaal
bewees Yahoo prima alleen verder te kunnen.

De werkelijkheid is anders. De enige die echt lacht is Google. In
plaats van een sterke nummer twee blijft Microsoft een sluimerende nummer
drie. En Yahoo verliest als nummer twee alleen maar meer marktaandeel.

Dat Ballmer de deal laat springen is verrassend. Yahoo is de enige
overnamekandidaat die de zwakke onderdelen van Microsoft’s online strategie,
online diensten en zoekmachine, goed aanvult. Bovendien koopt het
softwarebedrijf marktaandeel en schaalgrootte, een must voor een succesvolle
advertentiestrategie op internet.

Voor Yahoo is het afketsen van de overname nog veel penibeler. Hoewel de
resultaten het afgelopen kwartaal meevielen worstelt het online mediabedrijf
al sinds 2001/2002, toen de internetbubble knapte. Het is maar de vraag of
aandeelhouders ooit een betere prijs zullen krijgen dan de 33 dollar per
aandeel die Microsoft bood.

Hoewel Microsoft de onderhandelingen heeft afgebroken, valt een koop
van Yahoo nog altijd niet uit te sluiten.

“Ik geloof nog steeds dat ons aanbod het enige alternatief is om
aandeelhouders volledige en eerlijke waarde voor hun aandelen te geven”,
schrijft Ballmer in de brief aan Yang waarin hij het afbreken van de
onderhandelingen toelicht.

Oftewel, de voorman breekt de onderhandelingen af, maar meldt nog wel even wat
Yahoo’s aandeelhouders missen. Zo hoopt Ballmer deze te aandeelhouders
activeren zonder zelf een vijandig bod te doen.

Een succesvolle tactiek, bleek nog begin dit jaar. Oracle zat in een
vergelijkbare situatie rond de koop van BEA Systems. De directie van BEA
vond het eerste bod van Oracle in oktober te laag. Oracle brak daarop de
onderhandelingen maandenlang af, maar kwam in januari met een iets verhoogd
bod.

Uiteindelijk zette activistische aandeelhouders van BEA hun bedrijf zo onder
druk dat een deal toch nog rond kwam, tegen een veel lagere prijs dan BEA
eiste.

Net als Oracle heeft Microsoft zijn bod iets verhoogd naar 33 dollar.
Dat lijkt toch vooral een signaal naar aandeelhouders van Yahoo, want het
kwam niet in de buurt bij de prijs die Yang wilde hebben.

Yang reageerde vaardig door zelf ook water bij de wijn te doen en zijn
verkooprijs iets te verlagen. Ook dat is vooral te bestempelen als een
signaal richting aandeelhouders.

Als de aandeelhouders van Yahoo niet reageren, is er nog geen probleem.
Microsoft kan speculeren op een scherp dalende beurskoers van Yahoo. Die zal
waarschijnlijk flink dalen nu de overname niet doorgaat en de economie in de
VS hapert. Kopen in een later stadium kan aantrekkelijker zijn.

Alternatieven voor Yahoo zijn er voor Microsoft nauwelijks. AOL komt
nog het dichtst in de buurt. Maar is qua succes van zijn diensten niet te
vergelijken met Yahoo.

Een andere mogelijkheid, met sociale netwerksites zoals Myspace en Facebook,
lijkt aantrekkelijk, Maar zij moeten hun uiteindelijke financiële nut nog
wel bewijzen.

Autonoom lijkt Microsoft een goede internetstrategie niet voor elkaar
te krijgen. Afgelopen jaar boekte het bedrijf een verlies van 245 miljoen
dollar. Hoewel aandeelhouders van Microsoft tevreden zijn over de huidige
inkomsten, vrezen ze daarom voor de toekomst. Het kopen van Yahoo zou het
vertrouwen een flinke boost geven.

Tenslotte heeft Microsoft flink gereorganiseerd. Ballmers meer decentrale
bedrijfsstructuur moet het gemakkelijker maken om aangekochte bedrijven te
integreren. Het bedrijf was daarmee klaar gemaakt voor Yahoo.

Yahoo’s opties zijn ook beperkt. Ballmer zou wel eens gelijk
kunnen hebben dat een betere deal voor Yahoo niet waarschijnlijk is.

De geplaagde internetgrootmacht lijkt ook wanhopig. Dat blijkt wel uit het
geflirt met Google. Ze zouden hun search ads willen uitbesteden aan hun
grootste concurrent. Daarmee passeren ze hun eigen advertentiemogelijkheden.
Google haalt 70 procent meer omzet met zijn advertenties bij de zoekmachine.
Het zou een kortstondige opleving van de omzet tot gevolg kunnen hebben.
Maar op lange termijn is het nauwelijks een strategie te noemen.

Een fusie met AOL behoort tot de mogelijkheden. Maar echt toegevoegde waarde
lijkt zo’n samengaan niet te hebben. De aanpak van de twee bedrijven lijkt
veel op elkaar en ze zijn allebei vooral sterk op hun thuismarkt Amerika.

De mail van Yang aan het personeel geeft tevens weinig informatie over de
manier waarop Yahoo vooruit wil komen. Het blijft vaag hoe Yahoo het tij wil
gaan keren. Ook dat is niet geruststellend voor zijn aandeelhouders.

De huidige status quo is voor zowel Yahoo als Microsoft onplezierig. De
komende tijd zal Yahoo hard op zoek moeten naar een grote internetpartij om
mee samen te werken.

Microsoft zal vermoedelijk kleinere bedrijven kopen. De onzekere zoektocht
naar een Google-killer. Veel winst zal dat voorlopig echter nog niet
opleveren.

En Google? Google lacht in zijn vuistje.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl