Het leek de onderzoekers van consultantbureau Deloitte wel een leuke vraag
voor het jaarlijkse onderzoek onder klanten van supermarkten. “Geeft u bij
aankoop van merkartikelen de voorkeur aan Nederlandse producten boven
buitenlandse merken, als de producten gelijkwaardig zijn in prijs en
kwaliteit?”

"Jazeker!", antwoordde 34 procent van de ondervraagden. Doe
ons maar Hollandsche Waar, dan helpen we elkaar!

Slechts 2 procent gooit liever buitenlandse merkartikelen in het
boodschappenkarretje. De overige 64 procent van de ondervraagden kon het
niet schelen uit welk land hun artikelen afkomstig zijn.

Waarom zou je eigenlijk zoiets als nationalisme in de supermarkt
onderzoeken? Alexandra Blikman van Deloitte legt het uit.

“Uit een eerder onderzoek van ons onder Nederlandse fabrikanten, bleek dat
veel van hen nog altijd een markt zien voor typisch Nederlandse merkartikelen",
vertelt zij. “Dat verbaasde ons, dus we besloten die bewering te toetsen bij
de klanten. En het blijkt dus te kloppen.”

Blijft een vraag over: wat is eigenlijk een Nederlands merkartikel?
Douwe Egberts lijkt een puur Nederlands merk, maar is al dertig jaar
eigendom van het Amerikaanse Sara Lee.

De oer-Hollandse koekje en repen van Verkade zijn van het Britse United
Biscuits. Iglo is gekocht door de Britse durfinvesteerder Permira.
Hagelslagmerken De Ruijter en Venz zijn beide in handen van het Amerikaanse
voedingsmiddelenbedrijf Heinz.

Wie 'Hollandse waar' wil kopen moet zijn karretje vullen met het ijs
van Ben & Jerry’s, de zeepjes van Dove en het bronwater van Sourcy.

Of eet voortaan alleen nog groente uit glas. Conservenbedrijf Hak werd in 2005
uit buitenlandse handen gered door investeringsmaatschappij Neerlands
Glorie. Dat is een puur Nederlandse fonds dat als doel heeft om typisch
Nederlandse merken een nieuwe impuls te geven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl