Levensmiddelenconcern Unilever worstelt met zijn margarines. Die hebben een smaakprobleem.
Bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Unilever afgelopen week, dook het op als een minpuntje: de ‘spreads’ van Unilever – maker van onder meer Becel en Blue Band – hebben last van zwakke marktomstandigheden en stevige concurrentie.
De Nederlands-Britse multinational is mede voortgekomen uit de Margarine Unie en hanteert bijvoorbeeld Blue Band al sinds 1923 als merk. Wereldwijd staat Unilever bekend als margarinekoning. Maar het smeerbare alternatief voor boter, heeft het zwaar.
Unilevers margarines
Margarine heeft last van alternatieve spreads , waaronder hummus, maar Unilever erkent ook dat er een smaakprobleem is. “Het gaat erom de smaak op orde te krijgen”, stelde topman Paul Polman afgelopen week in een toelichting op de kwartaalcijfers, zo signaleert zakensite Business Week.
Volgens Business Week heeft Unilever een specifiek probleem met zijn margarines, want in 2012 stegen de wereldwijde margarineverkopen met 1,1 procent, volgens cijfers van onderzoeksbureau Euromonitor. De verkopen van de Amerikaanse Unilever-margarine ‘I can’t believe it’s not butter’, daalden daarentegen met bijna 4 procent.
Unilever hoopt in ieder geval dat zijn smaakoffensief zoden aan de dijk zet, en heeft zijn hoop onder meer gevestigd op Becel Gold.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl