Vandaag, zondag 18 oktober loopt de periode af dat Casino, grootaandeelhouder
van Super de Boer exclusief in onderhandeling is met overnamekandidaat
Jumbo.
Casino akkoord
Toen Jumbo zijn bod van 480 miljoen euro uitbracht op de activa en passiva van
Super de Boer was Casino al akkoord, met het voorbehoud dat de Super de Boer
directie het bod ook zou accepteren. Omgerekend biedt Jumbo 4,20 euro per
aandeel. Concurrent Sperwer, bekend van de Plus supermarkten ging daar
vervolgens overheen met een bod van 4,80 euro per aandeel, 514 miljoen euro
in totaal.
De kans is groot dat er deze week schot in de zaak komt. Belangrijkste vraag
is of Jumbo, zoals veel analisten denken, zijn bod verhoogt. Want Casino
zal, hoewel het de voorkeur heeft uitgesproken voor Jumbo, in het belang van
zijn aandeelhouders kiezen voor het hoogste bod.
Kassabon
Allemaal leuk en aardig, al deze overnameperikelen, maar wat heb je er als
consument aan? Maakt het voor jouw kassabon uit wie Super de Boer overneemt?
Heel precies is dat niet te zeggen. Wie van de twee supermarktketens Super de
Boer ook overneemt, geen van de twee zal alle supermarkten overnemen. Wordt
het Jumbo dan krijgt C1000 in ieder geval 80 supermarkten in handen, waarvan
er dan ook weer een deel naar Albert Heijn gaat omdat dat zo is afgesproken
bij de verkoop van Schuitema aan CVC.
Verdeling
Als Sperwer het winnende bod doet, dan gaan ongeveer 40 grote supermarkten
naar Albert Heijn en worden nog eens 100 supermarkten doorverkocht. Sperwer
is een organisatie voor zelfstandige supermarkteigenaren, dus Super de Boer
filialen, die eigendom zijn van Super de Boer, zullen worden doorverkocht.
Kleinere supermarktketens Nettorama, Dirk van den Broek, Dekamarkt, Deen en
Sligro zouden interesse hebben.
De Super de Boer waar je nu je boodschappen doet, kan dus een Jumbo, Plus,
C1000, Albert Heijn of nog iets heel anders worden.
Wat je veilig kan aannemen is dat de nieuwe supermarkt goedkoper wordt dan
Super de Boer. Uit onderzoek van de Consumentenbond van augustus 2009 blijkt
dat Super de Boer tussen de 4 en 6 procent duurder is dan de gemiddelde
supermarkten en daarmee samen met Coop tot de duurste van Nederland behoort.
Inkoopmacht
Om te kijken bij welke supermarkten de consument het meeste baat heeft, moet
je naar twee dingen kijken: prijsbeleid en inkoopmacht.
Met de overname van Super de Boer verschuiven de inkoopverhoudingen. Super de
Boer doet nu nog zelfstandig de inkoop en is met een marktaandeel van 6,8
procent een van de kleinere partijen. In het Financieele Dagblad van 7
oktober meldde Jan Willem Lemkes, voorzitter van de franchiseclub dat Super
de Boer met een dure inkoop kampt: "We laten meer dan een half procent
inkoopvoordeel liggen", aldus Lemkes.
Nieuwe inkoopcombinatie
Zou Jumbo Super de Boer kopen, dan komt er een inkooporganisatie van Super de
Boer, Jumbo en Schuitema. Gedrieën komen deze partijen tot een marktaandeel
van 25 procent. Daarmee zou het meteen een partij van formaat worden.
Vergelijkbaar met inkoopcombinatie Superunie en niet eens zo heel veel
kleiner dan Albert Heijn die een marktaandeel heeft van 32 procent.
Zou Sperwer degene zijn die Super de Boer overneemt, dan blijft Sperwer
hoogstwaarschijnlijk in Superunie zitten. In de inkoopverhoudingen verandert
dan weinig.
Druk op leveranciers
Hoe machtiger een inkooporganisatie, hoe meer druk deze kan leggen op
leveranciers. Dat leidt tot lagere inkoopprijzen, maar supermarkten hoeven
dit natuurlijk niet direct door te berekenen aan de klant. Daarom is het
belangrijk om te bekijken hoe de prijzen in de supermarkt tot stand komen.
Van de vier supermarkten die de meeste kans maken op de winkels, is Jumbo het
goedkoopst. De Consumentenbond rekende voor dat Jumbo tussen de 4 en 6
procent goedkoper is dan het gemiddelde.
Landelijk prijsbeleid
Jumbo heeft een landelijk prijsbeleid. In principe kost een pot Calvé
pindakaas in Groningen evenveel als in Oss. Maar Jumbo hanteert daarnaast de
laagste prijs garantie, wat inhoudt dat als een andere supermarkt in de
buurt een item goedkoper heeft, dat de lokale Jumbo supermarktmanager zijn
prijs mag verlagen.
Ook Albert Heijn hanteert een centraal prijsbeleid. Alleen de 200
franchise-ondernemers mogen beperkt hun houdbaar assortiment aanvullen. Wil
bijvoorbeeld een Groningse supermarkteigenaar die een Albert Heijn heeft een
lokale variant Groninger koek verkopen, dan mag dat. Hij mag dan ook zelf de
prijs bepalen. Centraal is bepaald dat maximaal drie procent van het
assortiment lokaal bepaald mag zijn.
Flexibiliteit
Plus en Schuitema zijn wat flexibeler in hun prijsbeleid. Schuitema stuurt wel
een centrale prijslijn uit en adviseert zijn supermarkten ook zich daaraan
te houden, maar de supermarkten mogen daarvan afwijken. Vooral in plaatsen
waar de Super de Boer een lokaal monopolie heeft, zou het voor consumenten
nadelig kunnen zijn om een C1000 te krijgen, in plaatsen met veel
concurrentie zou het juist weer voordelig uit kunnen pakken.
Ook Plus hanteert een flexibeler prijsbeleid. De keten werkt met drie
prijslijnen, afhankelijk van de grootte van de winkel, de buurtfunctie en de
concurrentiedruk wordt centraal bepaald welke prijslijn een supermarkt
hanteert. Klanten bij een kleine Super de Boer of een Super de Boer
monopolist, die Plus wordt, zijn waarschijnlijk slechter af dan klanten van
een grote Super de Boer of een Super de Boer met veel concurrentie die Plus
wordt. De gemiddelde Plus supermarkt zit op het prijspeil van Albert Heijn,
de Plus supermarkten met het speciale pakket zijn net zo goedkoop als Jumbo
of Nettorama.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl