Betrouwbaar en gaat al wat jaartjes mee. Dat geldt voor Warren Buffett, en die associatie moet je ook krijgen bij ‘zijn’ merknaam Berkshire Hathaway.

IBM, Coca Cola, Wal-Mart, American Express. Het zijn een paar van de klinkende merknamen waar miljardair Warren Buffett een belang in heeft. Buffet heeft zijn belangen samengebracht in de holding Berkshire Hathaway. Maar na jaren als beleggingsvehikel te hebben bestaan, moet Berkshire Hathaway nu zélf een ijzersterk merk worden, heeft de bejaarde magnaat bedacht. Dat schrijft de Financial Times.

Nutsbedrijven en makelaars

Dit jaar is een een groep nutsbedrijven, makelaardijen en een onlangs door Buffet verworven keten van autodealers van het naamplaatje Berkshire Hathaway voorzien.

Het is nogal een mond vol (zo spreek je het uit). Heeft Berkshire Hathaway inderdaad potentie als topmerk? Jawel, denken marketingconsultants en bronnen binnen het bedrijf. Daarbij moet Berkshire Hathaway het vooral hebben van de reputatie van de eigenaar. De 84-jarige Buffett is vermaard om zijn zakeninstinct én uithoudingsvermogen.

Vertrouwen en klantgerichtheid

In de VS gaan 1400 makelaars, die nu nog ome Services of America en HSF Affiliates heten, de merknaam Berkshire Hathaway gebruiken. De autodealer Van Tuyl gaat verder door het leven als Berkshire Hathaway Automotive.

'Vertrouwen' is de voornaamste emotie die de naam moet uitstralen, zegt de directeur van HSF Affiliates, Earl Lee. "De waarden vertrouwen, klantgerichtheid en lange levensduur zijn belangrijke eigenschappen voor mensen die op het punt staan de grootste investering van hun leven te doen", aldus Lee.

"Virgin is een afspiegeling van de rebelsheid van Richard Branson, en Apple van het genie van Steve Jobs", zegt marketingconsultant Oscar Yuan. "Op dezelfde manier staat Berkshire Hathaway voor vertrouwen, stabiliteit en integriteit."

Textielfabrieken

Berkshire Hathaway ontleent zijn naam aan textielfabrieken uit de negentiende eeuw, die in 1955 fuseerden. In de jaren zestig begon Buffett zich in te kopen bij het bedrijf, dat hij sindsdien verder uitbouwde. Het concern wil samenwerkingsverbanden aangaan met gebieden waar het niet zo sterk is vertegenwoordigd, zoals in Europa.

Het conglomeraat behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een recordwinst. De nettowinst steeg 41 procent tot 6,4 miljard dollar tegen 4,5 miljard een jaar eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl