“Waren we nog een aantal jaren doorgegaan dan hadden we misschien meer, misschien minder kunnen krijgen dan het bedrag dat we nu hebben gekregen. Wij zijn in ieder geval zeer tevreden.”
Die uitspraak doet topman Roger de Graaf zondag tegenover het FD, tien dagen nadat bekend werd, dat het toonaangevende platenlabel Spinnin’ Records – dat eerder Tiesto, Marin Garrix en Afrojack onder zich had – wordt overgenomen door Warner Music.
De verkoopprijs lag naar verluidt op ruim 100 miljoen dollar. Maar daar wil De Graaf niets over kwijt tegen de krant, al spreekt hij het bedrag ook niet tegen. Hij is in ieder geval blij met de Amerikaanse entertainmentgigant: “Warner snapt ons.”
De Graaf geeft tegen het FD aan dat Spinnin’ Records met groeistuipen kampte: “Sinds 2013 hebben we er vijftig man personeel bij gekregen, we zijn nu met zo’n negentig mensen. Dat vereist meer structuur en organisatie. Samen kunnen we meer artiesten oppakken, en we krijgen bijvoorbeeld toegang tot meer zangers en zangeressen om nummers in te zingen. We kunnen naar het volgende niveau.”
Succesvol Nederlandse dancelabel in Amerikaanse handen
Spinnin’ Records wordt als zelfstandige onderneming gerund binnen Warner Music Group door De Graaf. Medeoprichter Eelko van Kooten verlaat het bedrijf.
Het in Hilversum gevestigde Spinnin' Records is naar eigen zeggen het grootste platenlabel op het gebied van elektronische muziek ter wereld. Onder anderen Fedde Le Grand, Lucas & Steve en Sander van Doorn staan er momenteel onder contract. In het verleden werkte het label samen met dj’s en artiesten als Afrojack, Martin Solveig, Nicky Romero en Tiësto.
Daarnaast biedt Spinnin' Records ook onderdak aan diverse sublabels, waaronder Tiësto’s Musical Freedom, Don Diablo’s Hexagon, KSHMR’s Dharma, Blasterjaxx’s Maximized en Oliver Heldens’ Heldeep Records.
Het platenlabel is vooral groot geworden door mee te liften op de transformatie van de muziekconsumptie: Spinnin' Records heeft 26 miljoen volgers op verschillende sociale platforms. Onder meer via YouTube deelt het mee in advertentie-inkomsten.
Daarnaast is volgens topman De Graaf de opkomst van de smartphone erg belangrijk voor de muziekindustrie, zegt hij tegen het FD: "Mensen betalen weer voor muziek en er worden nieuwe markten geopend. Zuid-Amerika ontwikkelt zich nu tot een gezonde markt, Azië, China komen eraan."
LEES OOK: Deze man interviewde 200 Nederlandse top-dj’s en benoemt 6 factoren die het succes van een dj bepalen