Het moet het nieuwe paradepaardje worden voor  jonge, succesvolle en internationaal georiënteerde shoppers: Haussmann, het nieuwe warenhuis vol luxeartikelen, opent in de tweede helft van 2016 haar deuren in hartje Amsterdam. “Van nul af aan bouwen wij iets op.” 

Het zijn geen makkelijke tijden voor Nederlandse warenhuizen. In augustus vorig jaar sloot het befaamde Maison de Bonneterie haar deuren, na een geschiedenis van 125 jaar. En recent nog kwam de V&D in grote financiële problemen.

Toch is Amsterdam vanaf volgend jaar weer een Nederlands warenhuis rijker en niet zomaar eentje. Op een steenworp afstand van het Rokin verschijnt Haussmann. Met een geplande oppervlakte van 7.000 vierkante meter wordt dit super-de-luxe warenhuis net iets kleiner dan bijvoorbeeld de Bijenkorf, zo maakte topman en mede-oprichter Frans van der Kraan afgelopen zaterdag bekend.

Met Hausmann wil Van der Kraan de Amsterdamse retailmarkt definitief veranderen, net zoals de Fransman Georges-Eugène Haussmann dat in de negentiende eeuw deed met de aanleg van grote boulevards die het aanzien van Parijs drastisch wijzigden.

Haussmann: geen shop-in-shop

Maar wat is eigenlijk het onderscheidende kenmerk van Hausmann, anders dan dat dit warenhuis de allure van Harrods in Londen of de Galeries Lafayette in Parijs moet krijgen?  “Als je alleen al kijkt naar het feit dat wij vanaf nul beginnen, dan hebben wij een organisatie die echt van deze tijd is”, licht Van der Kraan toe tegenover Z24. Op die manier wil het bedrijf de concurrentie aangaan met de Bijenkorf en ook de luxe winkels aan de PC Hooftstraat.

Volgens Van der Kraan moet het echte verschil komen van de bediening. "Het principe van de PC Hooftstraat en in de Bijenkorf is hetzelfde. Het zijn namelijk allemaal losse merkwinkels, die vaak door het merk zelf helemaal geëxploiteerd worden. Inclusief het personeel”, aldus Van der Kraan. Hij vervolgt: “Haussmann gaat allerlei merken samenbrengen onder één dak, waar medewerkers de klanten door de hele collectie heen kunnen adviseren.”

“Wij richten ons op de bovenkant van de markt”, aldus Van der Kraan, “want wij zien dat de winkelvoorzieningen voor die mensen er in Amsterdam veel minder zijn dan andere Europese hoofdsteden. En dat terwijl uit de cijfers blijkt dat die mensen wel naar de stad toe komen. En waar moeten zij heen?”

Het antwoord moet worden: ‘Haussmann’.  Overigens zijn ook minder vermogende Nederlanders en buitenlandse toeristen welkom, al is het maar voor een kleine accessoire.  “Het bindmiddel in alle producten is smaak”, aldus Van der Kraan.

Amsterdam luxemagneet van Nederland

Wie precies de investeerders zijn die geld stoppen in Haussmann wil Van der Kraan niet kwijt. Ook over de omvang van de investering geeft hij geen details. Het enige dat hij voorlopig wil zeggen is dat het om een groep Nederlandse ondernemers en investeerders gaat: "Ze vinden het wel heel leuk om hiermee aan de slag te gaan", aldus Van der Kraan. De verwachting is dat Haussmann in minder dan vijf jaar kostendekkend is.

Wat Nederland betreft, is Amsterdam voor Van der Kraan de enige logische locatie: “Dit kan alleen maar in Amsterdam. De stad hoort echt bij de supersteden in Europa. Met de economie, de musea en de aantrekkingskracht die het heeft op de toerisme.” Als Amsterdam een succes wordt, sluit Van der Kraan  uitbreiding in het buitenland niet uit. “Maar laten we ons eerst even richten op Amsterdam.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl