Hudson’s Bay wil direct een eigen plek veroveren in het Nederlands winkellandschap.
Dat hoopt de nieuwe warenhuisketen te doen met extra diensten als een kapperszaak en spijkerbroeken die direct op maat worden gemaakt. Dinsdag opent de eerste zaak in Amsterdam, in de loop van de maand volgen verspreid over het land nog negen vestigingen en volgend jaar nog vier.
De vergelijking met de iets chiquere Bijenkorf, die in Amsterdam op een steenworp afstand zit, of de failliete V&D, die in veel panden zat waar Hudson’s Bay nu neerstrijkt, is snel gemaakt. Manager Edo Beukema, die verantwoordelijk is voor de expansie van de keten in Europa, benadrukt tijdens een persbezichtiging dat de zaak toch echt een andere insteek heeft.
Service
,,We willen ons onderscheiden met onze service.” Daarbij horen volgens hem onder meer dingen als een snelle wifi-verbinding, grote paskamers, een app en een horlogereparatiestation. Ook ademt het over vier panden uitgespreide warenhuis aan het Rokin een andere sfeer, met zijn aankleding en industriële wanden.
De licht en ruim opgezette winkel in Amsterdam richt zich primair op 18- tot 38-jarigen. Dat is onder meer te merken aan het assortiment, zoals een ruime sneakerafdeling, maar ook aan oplaadkluisjes voor telefoons, zoals die ook op festivals zijn te vinden.
Elke vestiging krijgt volgens Beukema zijn eigen identiteit. Zo is in de winkel in Amsterdam - de grootste, maar net iets kleiner dan de Bijenkorf - meer rekening gehouden met toeristen. Ook is Hudson's in Nederland volgens Beukema wat hipper dan in Canada, waar de keten zijn oorsprong heeft.
Restaurant Nacarat
Dat is ook te merken aan het op Tel Aviv geïnspireerde restaurant Nacarat van topkok Ron Blaauw, bovenin met uitzicht over de stad. Het restaurant is de hele dag open, maar schakelt 's avonds een tandje bij met hardere muziek en een uitgaanssfeer.
De winkel in Amsterdam is nog niet helemaal af. De ingang via de kelderverdieping is nog niet gereed, maar dat komt omdat de Noord-Zuidlijn waar die op uit zal komen pas volgend jaar af is. Ook gaat het vierde pand, met kinderkleding, pas later open.