- Black Friday wordt steeds populairder in Nederland, met elk jaar meer mensen die aangeven iets te gaan kopen.
- Winkeliers en webshops spelen er ook op in en maken van de koopjesdag een aanbiedingenfestijn van meer dan een week.
- Wanneer kun je als koopjesjager het beste toeslaan? Moet je wachten tot vrijdag 24 november, kan het ook eerder of is later wellicht beter?
- Lees ook: Vooral jongeren willen dit jaar toeslaan met koopjes op Black Friday – ook hogere inkomens tonen opvallend veel interesse
Ondanks toenemende kritiek vanuit de duurzame hoek, wordt het koopjesfestijn dat we Black Friday noemen steeds populairder in Nederland. Winkelketens starten elk jaar eerder met het aanbieden van koopjes. Maar belangrijker nog: consumenten lijken ook steeds meer aankopen te doen, blijkt uit onderzoek van economen van ABN AMRO.
Met de ontwikkelingen rond het aanbiedingenfestival wordt het voor koopjesjagers lastiger te bepalen wanneer ze online de beste deal te kunnen pakken. Het is namelijk al lang niet meer zo dat de online aanbiedingen alleen op de Black Friday zelf beschikbaar zijn. De koopjesdag valt dit jaar op vrijdag 24 november.
Op navraag van Business Insider dook vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl de data in om te kijken wanneer het beste moment is om je slag te slaan. Is dat Black Friday, of moet je eerder toeslaan?
Kieskeurig merkte op dat het zoekverkeer voor Black Friday naar de eigen website dit jaar al enorm vroeg op gang kwam. Sinds 10 november is er een duidelijke toename te zien, wat inhoudt dat mensen de koopjes sindsdien al in de gaten beginnen te houden.
Ook valt op dat de eerste aanbiedingen vanaf dat moment begonnen te verschijnen. Vooral categorieën televisies, koptelefoons, laptops, smartwatches en smartphones zijn populair.
In 2021 was er een duidelijk ander beeld te zien. Toen was de piek in het aantal aanbiedingen op Black Friday zelf. In de voorafgaande dagen was er wel een duidelijke toename in aanbiedingen te zien.
Piekmoment koopjes soms al dagen vóór Black Friday
Vorig jaar verschoof het piekmoment van het aantal aanbiedingen voor koopjes naar de zondag vóór Black Friday. Daarbij viel ook op dat de piek langer aanhield en er op Black Friday zelf eigenlijk geen verandering in het aantal aanbiedingen te zien was.
Het lijkt er dus op dat het koopjesfestijn verandert in een koopjesweek. Maar na die week is het blijkbaar wel snel afgelopen. In zowel 2021 als 2022 was het aantal aanbiedingen stabiel tot de zaterdag na Black Friday, aldus Kieskeurig. Daarna daalde het aantal koopjes gestaag, waarbij opvalt dat er op Cyber Monday geen nieuwe aanbiedingen bijkwamen.
Waar dit jaar het piekmoment komt te liggen, is nog even afwachten. Gelet op de toename van de populariteit van Black Friday valt te verwachten dat de trend minimaal vergelijkbaar is aan die van vorig jaar. Je zou dus vanaf aanstaande zondag al kunnen toeslaan.