Op macro-economisch vlak werd voorbeurs bekendgemaakt dat de Amerikaanse importprijzen in oktober met 0,5 procent zijn gestegen, terwijl de exportprijzen gelijk zijn gebleven. Economen hadden vooraf gerekend op ongewijzigde invoerprijzen en een stijging van de uitvoerprijzen met 0,2 procent.

In het eerste halfuur van de handel zullen nog het consumentenvertrouwen van de Universiteit van Michigan en de bedrijfsvoorraden worden vrijgegeven.

JC Penney

Aan het bedrijvenfront bracht JC Penney voorbeurs de resultaten naar buiten. Het Amerikaanse detailhandelsconcern wist het verlies in het afgelopen kwartaal terug te dringen, maar analisten hadden een nog beter resultaat verwacht. Het aandeel zakt ongeveer 7 procent in de voorbeurshandel.

Walt Disney zal naar verwachting ook in de belangstelling staan. Het entertainmentconcern wist de winst in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2011/2012 op te voeren dankzij hogere inkomsten bij sportzender ESPN. Ook hogere bezoekersaantallen in de pretparken van het bedrijf droegen bij aan de winstgroei.

Groupon

De Amerikaanse advertentiesite Groupon boekte in het derde kwartaal, net als in de 3 maanden daarvoor, een tegenvallende omzet. Wel wist het bedrijf zijn nettoverlies flink te verkleinen.

De openingsindicatoren wijzen op verliezen tussen 0,2 en 0,5 procent voor de Amerikaanse beurzen. De aanhoudende dreiging van een begrotingscrisis, de zogeheten fiscal cliff, in de VS zorgde donderdag ook voor verliezen op Wall Street. De Dow-Jonesindex eindigde 0,9 procent lager op 12.811,32 punten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl