Claimorganisatie Wakkerpolis heeft verzekeraar Avero Achmea aansprakelijk gesteld voor het misleiden van klanten bij het afsluiten van beleggingsverzekeringen.
Het gaat om een schadeclaim van in totaal 120 miljoen euro, verdeeld over 30.000 gedupeerde klanten, maakte de organisatie woensdag bekend.
Misleid over kosten
Volgens Adriaan de Gier, de advocaat die de gedupeerden bijstaat, heeft Achmea tussen 1996 en 2002 klanten misleid met de kosten van beleggingsverzekeringen. Het ging om producten die bedoeld waren voor de opbouw van vermogen voor het aflossen van de hypotheek of om er mee met pensioen te kunnen gaan.
De aanleiding van de claim is een recente uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid, waarin een vergelijkbare vordering werd toegewezen. ,,Betaalt Achmea niet, dan start Wakkerpolis voor haar leden massaal procedures bij het Kifid en de rechter, om de verzekeraar daartoe te dwingen”, aldus De Gier.
‘Makkelijk te bewijzen’
Volgens de advocaat is de claim tegen Achmea anders en makkelijker dan bij de meeste woekerpolissen, omdat het gaat om ,,een bewezen concrete fout” in de manier waarop Achmea haar klanten heeft voorgelicht. ,,Achmea heeft haar klanten bewust misleid over de werkelijke kosten. Men zei dat ze ‘laag’ en ‘slechts een klein deel van de premie’ waren, terwijl ze in werkelijkheid 26 procent van de premie als kosten naar zichzelf toe harkten”, aldus De Gier.
Vorige week legde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vijf zorgverzekeraars van Achmea een boete op van gezamenlijk 3,6 miljoen euro wegens fouten bij de administratie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl