Eyeworks
Alles wat Reinout Oerlemans aanraakt verandert in goud. Entertainmentbedrijf
Eyeworks groeide in moordend tempo uit tot een internationaal bedrijf.
Inmiddels is Oerlemans ook in de VS actief. Het bedrijf hoopt immers de
eigen formats internationaal te kunnen uitrollen.
Om door te kunnen stoten tot de mondiale top drie van televisieproducenten
blijft het bedrijf op overnamepad. Eyeworks gaf eerder al aan een beursgang
te overwegen, wanneer overnames niet meer uit eigen middelen gefinancierd
kunnen worden.
Jumbo
Supermarktketen Jumbo rukt sinds enkele jaren op en kan immiddels bogen op een
omzet van meer dan één miljard euro. De winstmarge van het bedrijf ligt ruim
vijf keer zo laag als die van Albert Heijn, maar toch weet het bedrijf
langzaam aan marktaandeel te winnen.
Met een goede financiering zou Jumbo meer supermarktwinkels kunnen overnemen,
dominanter en misschien agressiever aanwezig zijn in de markt en nog meer
marktaandeel kunnen winnen.
Maar Jumbo ziet een beursgang vooralsnog niet zitten, want dat geeft een hoop
verplichtingen. Het familiebedrijf zit niet te wachten op gekissebis van
nieuwsgierige aandeelhouders.
Slotervaartziekenhuis
Het Slotervaartziekenhuis stond op het randje van de afgrond, totdat het gered
werd door de investeerder Meromi Holding. Een jaar later maakte het bedrijf
voor het eerst winst.
Gezondheid geldt als een collectieve waarde die lastig verenigbaar is met
marktwerking. Maar een ziekenhuis is een kapitaalintensieve onderneming en
een patiënt is gebaat bij zorg op hoog niveau. Dat vergt een grote
financiële spankracht.
Een beursgang kan uitkomst bieden. Met het opgehaalde kapitaal kunnen onder
meer overnames plaatsvinden en onderzoeken worden uitgebreid. Met een
durfinvesteerder als Meromi aan het roer is een gang naar Beursplein 5 van
het eerste commerciële ziekenhuis van Nederland, bovendien niet ondenkbaar.
Schiphol
Topman Gerlach Cerfontaine van de nationale luchthaven wil al jaren naar de
beurs, vooral omdat dat nodig zou zijn om internationaal te groeien. Maar
telkens liggen er politieke obstakels. Volgens PvdA-minister Bos is het
beter voor Nederland indien Schiphol publiek bezit blijft, voornamelijk
omdat het bedrijf voor Nederland een strategisch economisch belang heeft.
Daar staat tegenover dat een beursgang de staatkas flink zou aanvullen.
Nederlandse Spoorwegen
De enige aandeelhouder van de NS is de Nederlandse Staat. Het bedrijf werd in
1995 geprivatiseerd waarna de overheid nu de verantwoording draagt voor
infrastructuur en de NS de exploitatie voor rekening nemen.
Ondanks het feit dat het bedrijf afgelopen boekjaar het resultaat zag
toenemen, heeft het een efficiencyprobleem en mist daarbij regelmatig de
beoogde doelstellingen. De overheid zou met een beursgang in één keer zijn
belang in het bedrijf kunnen dumpen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl