Hyundai was Europees gezien in 2009 de grote winnaar onder de automerken. De
Zuid-Koreaanse producent verkocht op dit continent 26,6 procent meer
exemplaren dan in 2008, zo bleek uit het Global Auto Report van Scotiabank.
Het automerk kreeg daarmee Nissan (+6 procent in 2009) in het zicht, en zou
met het passeren daarvan de Europese top-10 van autoconcerns betreden. Maar
in Nederland lijkt van een opmars geen sprake.
Kijkend naar de Bovag-cijfers had Hyundai in 2008 een marktaandeel van 3,5
procent, maar verloor het in 2009 een tiende procentpunt. Het aantal
verkocht personenwagens zakte in dezelfde periode van 17.514 naar 13.148
exemplaren. Dat is een afname van 25 procent terwijl de totale markt 22,5
procent kleiner werd.
Groei in markten
"Hyundai is inderdaad wereldwijd heel goed bezig", reageert Mike
Belinfante van importeur Greenib Car. "Met name in Europa, de VS en
Zuid-Amerika is het merk sterk gegroeid. Maar in Nederland zijn we al langer
een speler van belang. Wij kwamen hier in 2009 uit op een marktaandeel van
ongeveer 4 procent, onze bedrijfswagen H300 meegerekend. Ter vergelijking:
in heel Europa was dat aandeel 2,4 procent. Dus wij presteren in deze markt
al relatief goed. In 2007 en 2008 stonden we op respectievelijk plaats 8 en
9 qua verkopen."
Desondanks presteerde Hyundai hier in 2009 slechter dan de totale markt. "Daarvoor
zijn verschillende verklaringen. Zo waren onze Tuscon en Santa Fe zogenoemde
run-out modellen, waarvan de verkoop langzaamaan stopt. De vraag naar die
twee auto’s was daardoor al minder. Daarbij had de Tuscon last van het
instorten van de SUV-markt. Het was minder voor de hand liggend om een
dergelijke wagen aan te schaffen."
Opgeteld zakten de Tuscon en Santa Fe van 3.529 naar 1.435 verkochte
exemplaren.
Impact sloopregeling
Veel landen introduceerden in 2009 een sloopregeling voor oude wagens, die de
autoverkoop zou moeten stimuleren. Belinfante: "Daar hebben we niet
veel aan gehad. De Nederlandse regeling is dan ook niet heel aantrekkelijk.
Zo is de subsidie voor het inruilen van een oude auto hier 1000 euro,
terwijl die in bijvoorbeeld Duitsland 2500 euro bedraagt. Bovendien is de
regeling in Nederland ook van toepassing bij het kopen van een jonge
occasion."
Wat zijn bij importeur Greenib Car de verwachtingen voor 2010? "Om in
Nederland minimaal hetzelfde aantal auto's te verkopen als in 2009, los van
de vraag naar de iX 35. Deze opvolger van de Tucson is geen SUV maar meer
een familiewagen. De iX35 heeft kleinere motoren, gaat zuiniger om met
brandstof en heeft een sterk lagere CO2-uitstoot. Wij zetten voor dat nieuwe
model voorzichtig in op 2 tot 3 duizend exemplaren, maar als ik af moet gaan
op de huidige belangstelling van consumenten bij onze dealers kan die vraag
hoger uitvallen."
Promotie via WK voetbal
Maar het grootste deel van de verkoop zal in 2010 bestaan uit de i10, i20 en
i30, de kleinere modellen. "Voor die drie types hebben we momenteel een
actie inclusief gratis navigatie van Tomtom. Bovendien is Hyundai een
partner van de Fifa en hoofdsponsor van het WK voetbal in Zuid-Afrika.
Daardoor zullen we deze zomer sowieso heel veel media-aandacht krijgen",
aldus Belinfante.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl