ANALYSE – Parkeren in grote steden is steeds duurder. Detailhandel Nederland onderzocht de tarieven voor parkeren op straat in 36 grote gemeenten. Tussen 2012 en 2017 steeg het parkeergeld met gemiddeld 13 procent, van 2,31 euro naar 2,61 euro per uur.
Het centrum van Amsterdam spant zoals gewoonlijk de kroon. Daar moeten bezoekers op sommige plekken 5 euro aftikken voor het eerste uur.
De stijgende parkeertarieven zijn winkeliers een doorn in het oog. “De parkeerplek is het eerste en laatste wat de consument ziet bij een winkelbezoek. Het is het visitekaartje van de stad”, stelt Detailhandel Nederland.
De winkeliersvereniging pleit voor lagere tarieven om meer bezoekers naar stadscentra te lokken. “Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is essentieel in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen.”
Maar klopt dat wel?
Bij de keuze om ergens te winkelen speelt parkeren een minder grote rol dan winkeliers denken of claimen, blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2016. Daarin is het koopgedrag onderzocht van inwoners van 134 gemeenten in en om de Randstad. Voor het onderzoek zijn meer dan 100.000 online en telefonische enquêtes afgenomen.
Voor consumenten telt vooral het winkelaanbod, de aanwezigheid van bepaalde ketens en - verrassend - hoe dichtbij het winkelcentrum is. De bereikbaarheid per auto komt pas op plek vier, en zelfs dan is het slechts voor ongeveer één op de vier klanten belangrijk. De parkeermogelijkheden en het tarief (respectievelijk plek zes en negen) worden nog minder vaak genoemd als reden.
Kortom: parkeren is voor veel mensen geen hoofdreden om ergens te shoppen. Of zoals het Koopstromenonderzoek stelt: parkeren is een weerstandsfactor, geen attractiefactor. Als de tarieven onredelijk hoog zijn, dan kan dat klanten wegjagen. Maar de meeste mensen maakt het niet uit of je per uur 1,90 euro of 2,40 euro kwijt ben om je auto ergens neer te zetten.
Dat sluit aan bij de bevindingen van Erasmus-onderzoeker Giuliano Mingardo, die in 2016 promoveerde op het onderwerp parkeerbeleid.
Hij analyseerde het winkelgedrag van 70.000 consumenten en ontdekte dat het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van de tarieven niet of nauwelijks invloed heeft op hoeveel mensen kopen.
Logisch, want in de meeste winkelgebieden komt iets meer dan de helft van de bezoekers te voet of met de fiets. En uit onderzoek blijkt dat de voetganger ook nog eens meer uitgeeft, omdat-ie langer blijft.
Dat winkeliers in zware tijden een zondebok zoeken, is begrijpelijk. Maar hoge parkeertarieven zijn niet de oorzaak dat de inkomsten teruglopen en keten na keten omvalt. De opkomst van online winkelen is dat des te meer.
Detailhandel Nederland kan zijn energie beter stoppen in het winkelaanbod en het levendig houden van winkelgebieden.