Waarom schrapt Air France-KLM vluchten?
Het gaat slecht in de luchtvaartindustrie. Maand na maand komt de IATA, de
internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen met dalende
cijfers.
Ook Air France-KLM merkt dat er stoelen leeg blijven. Lege stoelen kosten
geld, want de kosten van een vlucht blijven ongeveer gelijk, ook als niet
alle plekken bezet zijn. Dus schrapt
de luchtvaartmaatschappij een aantal vluchten voor de zomer en bespaart
zo op brandstof.
Brandstof is nu toch goedkoper?
De prijs van olie is gedaald, maar dat wil niet zeggen dat de kosten van
vliegmaatschappijen met die prijs meedalen. Airlines maken afspraken met
brandstofleveranciers, dat ze een bepaald aantal vaten afnemen tegen een
vaste prijs – ook als de olieprijs ondertussen daalt of stijgt. Zo wisten de
luchtvaartmaatschappijen afgelopen zomer de kosten in de hand te houden toen
de brandstofprijzen enorm stegen.
Maar nu diezelfde prijzen weer heftig zijn gedaald, zitten zij nog met de dure
afspraken van afgelopen zomer en herfst. Toen leken die prijsafspraken
gunstig, maar inmiddels schommelt de olieprijs rond de 40 dollar per vat,
ver onder de bijna 150 dollar van juli 2008. Luchtvaartmaatschappijen hebben
nu dus extra veel kosten én minder passagiers. Een slechte combinatie.
Als het bedrijf krap zit, waarom koopt Air France-KLM dan vliegtuigen?
Woensdag 11 maart lekte in de
Franse kranten uit dat Air France-KLM offertes uitschrijft voor nieuwe
vliegtuigen, dezelfde dag dat de luchtvaartmaatschappij bekend maakte haar
capaciteit met 3,4 procent te verminderen. Maar ook de Franse kranten wisten
niet waarom de Frans-Nederlandse carrier de nieuwe toestellen nodig heeft.
"Omdat we besloten hebben aan ons plan vast te houden", laat de
woordvoerder van Air France weten. De luchtvaartmaatschappij had
aangekondigd om eind 2008, begin 2009 naar nieuwe vliegtuigen te kijken. De
woordvoerder van KLM weet van niets, maar veronderstelt dat het gaat om een
lange termijn vervanging van de vloot. "Nieuwe toestellen zijn zuiniger
en stiller dan de oudere. Daarom vernieuwen we onze vloot."
Bovendien, benadrukt Air France, gaat het niet om een order, maar om een
tender. De luchtvaartmaatschappij vraagt aan Boeing en Airbus een offerte
voor honderd vliegtuigen, met een gemiddelde capaciteit voor de lange
vluchten. "We kopen nog helemaal niks."
Is dat niet gek, dat Air France-KLM in slechte tijden op koopjesjacht gaat?
Ja, dat lijkt gek. Vooral omdat Air France-KLM een paar dagen geleden bekend
maakte te gaan besparen op de kapitaalinvesteringen en dus orders bij
Boeing heeft uitgesteld. Maar het grote verschil is, dat de orders bij
Boeing bijna betaald moeten worden en de aanvraag van offertes nog
vrijblijvend is.
Bovendien hebben de twee grote producenten van vliegtuigen het óok zwaar. De
uitgestelde order van Air France-KLM is niet de eerste voor Boeing. Ook
Ryanair heeft een tender uitgeschreven voor een aantal vliegtuigen.
Die Ierse maatschappij heeft daarbij de makers zo de duimschroeven aangedraaid
dat Airbus
zich teruggetrokken heeft uit de onderhandelingen. Die fabrikant kon de
vliegtuigen niet tegen de gevraagde bodemprijzen maken.
Dus misschien is dit juist het goede moment om een mooie deal te sluiten voor
Air France-KLM. En zit de luchtvaartcombinatie, wanneer de economie weer
aantrekt, op rozen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl