Woensdag was het eindelijk zo ver. Na maanden vol hints en teasers, trok Volkswagen eindelijk het doek van de elektrische Volkswagen die voor 20.000 euro te koop zal zijn. Of ten minste, waarschijnlijk voor dat bedrag te koop zal zijn, want Volkswagen laat zich er nog niet op vastleggen. Tegelijkertijd lijkt de planning wel vast te staan: hij komt in 2027 op de markt.

Het conceptmodel is volgens VW voor zo’n 80 procent te vergelijken met het uiteindelijke productiemodel, wat inhoudt dat er alleen nog over stylingdetails gesteggeld wordt. Wat je hier ziet, kun je dus over twee jaar verwachten.

Je kunt hierbij natuurlijk snel de vergelijking trekken met de Volkswagen Up, de auto die voorheen altijd netjes onder de Polo stond, maar dat is niet helemaal eerlijk, want deze auto is niet alleen van buiten, maar ook van binnen veel groter. Hij is bijna 30 centimeter langer en kan, als we de Duitse fabrikant mogen geloven, comfortabel vier volwassenen vervoeren. Iets wat absoluut niet het geval was in de Up.

Over de actieradius wilde Volkswagen ook nog geen specifieke cijfers geven. Het enige dat duidelijk is, is dat de ID.EVERY1 een minimum van 250 WLTP-kilometers moet kunnen afleggen.

Geen woord over samenwerking tussen VW en Rivian

Waar Volkswagen het bij de presentatie vreemd genoeg ook niet over heeft gehad, is de samenwerking met Rivian, de Amerikaanse producent van elektrische auto's waar het Duitse concern vorig jaar een deal van meer dan 5 miljard dollar mee sloot.

Techwebsite TechCrunch bevestigt namelijk dat de ID.EVERY1 de eerste VW zal zijn die de vruchten van deze samenwerking plukt. Hij zal namelijk de door Rivian ontwikkelde software meekrijgen.

Volkswagen had het bij de presentatie alleen over compleet nieuwe software die met de ID.EVERY1 geïntroduceerd zal worden. Dit zou de fabrikant in staat stellen om de auto met updates en dergelijke te verbeteren. Ook kan de gebruiker, zelfs na aankoop, de auto op dit vlak nog verder individualiseren. Hoe dat precies zal gaan werken, is nog onduidelijk.

De Volkswagen ID.EVERY1
De Volkswagen ID.EVERY1
Volkswagen

De deal tussen Volkswagen en Rivian is een belangrijk onderdeel geworden van de strategie van de Duitse autofabrikant om de problemen op de automarkt het hoofd te bieden.

De bijna 100 jaar oude autobouwer ziet de verkopen in Europa en China instorten, twee van de belangrijkste markten voor het bedrijf. Dit is onder meer te wijten is de lager dan verwachte vraag naar elektrische auto's in Europa en de moordende concurrentie van lokale spelers in China. En die spelers, zoals BYD en Xpeng, beginnen Volkswagen ook het vuur aan de schenen te leggen in Europa.

Met deze uitdagingen lijkt het op z'n minst onaannemelijk dat Rivian, dat in de VS met eigen problemen te maken heeft, een helpende hand kan bieden.

De Amerikaanse fabrikant, die vooral bekend staat om z'n elektrische pickups met een unieke look, draait nog steeds geen winst. Het bedrijf verliest naar verluidt zo'n 40.000 dollar op elke verkochte auto. Dat kan in potentie in de nabije toekomst alleen maar erger worden, als president Trump van de VS importheffingen gaat instellen.

Daar komt nog bij dat ook in de VS de vraag naar volledig elektrische vierwielers dalende is. Dit heeft meerdere startups, waaronder bijvoorbeeld Canoo, de kop gekost.

Stabiliteit en kostenbesparing bij goedkope, elektrische Volkswagen

Toch kan de technologie van Rivian een belangrijke financiële besparing opleveren, als de productie van de ID.EVERY1 begint op te schalen.

De Volkswagen ID.Every1
De Volkswagen ID.Every1
Volkswagen

Voor Volkswagen brengt de software van Rivian een paar belangrijke oplossingen. Zo verhelpt het een van de grootste problemen die de huidige ID.-modellen hebben: software die relatief foutgevoelig is.

Daarnaast maakt de toepassing van wat Rivian 'zonal hardware design' noemt, de productie van elektrische auto's eenvoudiger en goedkoper. Door deze technologie toe te passen zijn er aanzienlijk minder chips nodig en kan er bespaard worden op de benodigde bedrading.

De samenwerking kan dus een belangrijke nieuwe grondslag creëren voor Volkswagen, waarop een stabiel platform kan worden gebouwd. Daarmee kan VW een solide gebruikerservaring neerzetten en tegelijk op kosten kan besparen. Twee punten waar het in het verleden nogal moeite mee had.

En die verbeterpunten zullen hard nodig zijn, want Volkswagen is niet de enige die tegen 2027 een betaalbare elektrische auto op de Europese markt wil hebben. De concurrentie zit niet stil.

LEES OOK: Opmars Chinese elektrische auto’s op Nederlandse markt zet door: marktaandeel stijgt in 2030 naar bijna 20%