Airbnb, de site voor tijdelijke verhuur van particuliere woningen, krijgt van beleggers een prijskaartje van 24 miljard dollar. Dat is meer dan bijvoorbeeld de waarde van hotelketen Marriott. Het geheim: hoge groeiverwachtingen.

Airbnb is bezig geld op te halen bij beleggers waarbij het internetforum voor particuliere verhuur gewaardeerd wordt op 24 miljard dollar, omgerekend ruim 21,1 miljard euro. Dat meldden ingewijden rond het bedrijf donderdag tegen onder meer persbureau Bloomberg en zakenkrant The Wall Street Journal.

De waardering is gebaseerd op de prijs die investeerders willen betalen voor een kapitaalinjectie van circa 1 miljard dollar voor Airbnb.

Opvallend genoeg zou Airbnb met een waardering van 24 miljard dollar méér waard zijn dan hotelreus Marriott, die wereldwijd meer dan 4.000 hotels heeft en afgelopen jaar bijna 14 miljard dollar omzette. Op de beurs is Marriott International ongeveer 21 miljard dollar waard.

Vanwaar dat verschil? Het geheim ligt bij de hoge groeiverwachtingen die investeerders hebben.

Airbnb: megawinst over vijf jaar

Het verdienmodel van Airbnb is gebaseerd op een commissie van 3 procent die bij verhuurders wordt ingehouden en een commissie van zes tot twaalf procent die huurders kwijt zijn.

Airbnb, dat in Amsterdam ongeveer zesduizend locaties aanbiedt, is inmiddels actief in 34 duizend steden in 190 landen en bemiddelt naar eigen zeggen wereldwijd voor 1,2 miljoen accomodaties.

Uit cijfers die The Wall Street Journal inzag blijkt dat het bedrijf  voor dit jaar nog een operationeel verlies van 150 miljoen dollar voorziet, bij een omzet van 900 miljoen dollar. Het verlies is vooral te wijten aan de kosten van snelle expansie. Maar de omzet zou dit jaar al fors hoger uitkomen vergeleken met de 250 miljoen dollar die Airbnb in 2013 omzette.

Dit alles is echter nog bescheiden bij de prognoses die het management van Airbnb potentiële investeerders heeft vorogeschoteld, aldus de WSJ. Het bedrijf denkt over pakweg vijf jaar namelijk 10 miljard dollar om te zetten, bij een winst exclusief afschrijvingen (ebitda) van liefst 3 miljard dollar.

Zo bekeken komt de huidige waardering van Airbnb neer op 'slechts' 8 keer de brutowinst van 2020. Mits de groeiambities waargemaakt worden.

Lees ook

Fiscus gaat scherper controleren op verhuurinkomsten via Airbnb

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl