Rabobank verkoopt zijn Nederlandse leasetak Athlon aan het Duitse Daimler Financial Services. Waarom doet de bank dit winstgevende onderdeel van de hand?
1,1 miljard euro. Zoveel legt Daimler op tafel voor Athlon, het autoleasebedrijf dat sinds 2006 deel uitmaakt van Rabo’s leasedochter DLL (De Lage Landen). De verkoop is naar verwachting eind dit jaar afgerond, als toezichthouders hun goedkeuring hebben gegeven.
Het is het eerste onderdeel van DLL waar Rabobank een koper voor heeft gevonden. Eerder probeerde de bank DLL, dat onder meer ook medische apparatuur en landbouwmachines financiert, als geheel te verkopen. Maar niemand bleek bereid of in staat om de geschatte waarde van 4,5 miljard euro te betalen.
Nummer twee in Nederland
Athlon is actief in elf Europese landen en heeft een wagenpark van ruim 250.000 wagens in beheer. Op de Nederlandse markt is Athlon de nummer twee, na Leaseplan.
Koper Daimler is een veel grotere speler, met een vloot van ruim 3,7 miljoen voertuigen in meer dan veertig landen. De leasetak van Daimler is onderdeel van moederbedrijf Daimler AG, dat de producent is van onder andere Mercedes-Benz en vrachtwagens, bestelbussen en autobussen.
Het is niet dat het slecht gaat met Athlon. Vorig jaar boekte het leasebedrijf een winst van 97,5 miljoen euro, ruim 30 procent meer dan in 2014. Waarom verkoopt Rabobank dan toch dit onderdeel?
Balans stabieler
Onder topman Wiebe Draijer wil Rabobank zich sterker toeleggen op het kernbedrijf, de kredietverlening aan particulieren en bedrijven. Bovendien moet de bank in verband met strengere internationale regels zijn eigen vermogen versterken.
Met de verkoop van Athlon komt er in één klap meer dan een miljard euro binnenkomen en beschikt de bank over een behoorlijke financiële buffer. Door de transactie stijgt Rabo's zogeheten Common Equity Tier 1-ratio, de buffers die banken aanhouden afgezet tegen de naar risico gewogen bezittingen, met naar schatting 0,4 procentpunt, geeft het bedrijf aan in een persbericht.
Ook legde het leasebedrijf een flink beslag op de benodigde financiering van Rabobank. In goede tijden is het niet lastig om geld te lenen op de kapitaalmarkt voor lease-activiteiten, maar tijdens de kredietcrisis van 2008 bleek dat een groot probleem. Anders gezegd, zonder leasebedrijf wordt de balans van Rabobank ook stabieler.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl