Facebook zet vol in op online video. Maar als maker van filmpjes ben je nog altijd beter af op YouTube. Daar kun je geld verdienen met advertenties.
Neem een grappige moeder met een aanstekelijke lach, zet haar een Chewbacca-masker op en je hebt een virale hit te pakken.
De Amerikaanse Candace Payne deelde vorige maand voor de gein haar nieuwste aankoop bij een speelgoedwinkel: een masker van het Star Wars-personage Chewbacca. Ze zette het masker op in haar auto en streamde dat live op Facebook.
Nog geen maand later is de video meer dan 150 miljoen keer bekeken. Dat toont de enorme reikwijdte van Facebook als platform aan. Met meer dan 1 miljard mensen die dagelijks inloggen eist het sociale netwerk een steeds grotere rol op in de mediawereld.
Het plotselinge succes leverde Payne het nodige op. Time becijferde dat 'Chewbacca Mom' zo'n 420.000 dollar heeft verdiend. Zo kreeg ze voor 3.000 dollar aan waardebonnen van de speelgoedketen waar ze het masker kocht.
Disney, eigenaar van de films van Star Wars-bedenker George Lucas, deed haar een weekendje in het attractiepark cadeau (7.500 dollar) en Payne mag de acteur die in het Chewbacca-pak zit ontmoeten op een beurs in Dallas (2.000 dollar).
Daarnaast krijgt ze van de Southeastern University in Florida gratis studiebeurzen voor haar en haar gezin. Geschatte waarde volgens Time: 400.000 dollar.
Geen advertentiemodel
Wat ontbreekt in het lijstje zijn advertentie-inkomsten. Want Facebook groeit weliswaar razendsnel met online video, een manier voor leden om geld te verdienen aan de filmpjes is er nog niet.
Ja, beroemdheden en mediabedrijven krijgen betaald om live video's voor Facebook te maken. Zo wil het sociale netwerk de nieuwe functionaliteit onder de aandacht brengen. Maar voor gewone stervelingen is er nog geen manier om te verdienen aan Facebook-video's.
In tegenstelling tot YouTube, waar makers een deel krijgen van de opbrengsten van advertenties die bij de video's staan. De Zweed Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, heeft meer dan 45 miljoen abonnees op zijn YouTube-kanaal en verdient met het maken van filmpjes miljoenen per jaar. Op zijn Facebook-pagina met 7,2 miljoen likes plaatst Kjellberg vooral linkjes naar zijn YouTube-video's. Filmpjes rechtstreeks uploaden doet hij nauwelijks.
Nieuwe verdienmodellen
Facebook zegt te werken aan nieuwe verdienmodellen om videomakers naar hun platform te lokken. "We willen mensen die hier hun brood mee verdienen de mogelijkheid bieden om dat ook op Facebook te doen", zegt een woordvoerder tegenover Business Insider.
Over hoe het sociale netwerk dat voor elkaar wil krijgen - met advertenties, abonnementen, gesponsorde content, sluikreclame, etc. - kan de woordvoerder nog niks zeggen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl