Ondernemers kijken graag over de grens, maar als het over België gaat trekken zij vaak een zuur gezicht. Toch bedraagt de export naar België jaarlijks zo’n 40 miljard euro en is het land de tweede handelspartner van Nederland. Wat is er toch met België?

“Het is een bepaald soort angst, denk ik”, verklaart directeur Wessel Buddingh’ van Big Green Egg Europe de gespannen relatie die Nederlandse ondernemers met België hebben. “In het land wordt Nederlands en Frans gesproken. Vooral dat laatste vinden ondernemers eng. En de Bourgondische cultuur zit Nederlanders dwars.”

Buddingh’ is importeur voor Europa van Big Green Egg, een Amerikaanse kookoven voor in de tuin. België is belangrijk voor Buddingh’. Het land is na Nederland de grootste afzetmarkt. “Maar Duitsland en Frankrijk zijn sterk in opkomst. Nog een paar jaar en dan zijn dat de grootste markten.”

Ja is soms nee

De Bourgondische aard van de Belgen leidt er volgens Buddingh’ toe dat de communicatie via een omweg verloopt. Zo zeggen Belgen nog wel eens ‘ja’ terwijl ze ‘nee’ bedoelen. Nederlanders kunnen maar moeilijk wennen aan die onduidelijke manier van informatieoverdracht. In de praktijk verloopt de
communicatie met Belgen hierdoor volgens Buddingh’ nog wel eens stroef. “Wil je iets duidelijk maken, dan gaat dat bij bijvoorbeeld een Duitser makkelijker dan bij een Belg. Want bij een Duitser kun je veel directer zijn.”

Een andere Bourgondische eigenschap van de Belgen is dat zij veel belang hechten aan een goede relatie. Is het contact niet goed, dan stelt het contract ook niet zoveel voor. Nederlanders die voor een eerste ontmoeting naar België vertrekken, doen er daarom goed aan om het gesprek losjes in te gaan. “Het gaat er om kennis te maken, even aan elkaar te proeven. Verwacht er dus niet te veel van”, legt Buddingh’ uit.

Om te voorkomen dat de ontmoeting niets oplevert is het wel verstandig om na het gesprek een e-mail te sturen met daarin een kort verslag van het gesprek en de afspraken die zijn gemaakt. Dat is ook handig voor jezelf. Want anders ben je na een maand of drie alles weer vergeten. En Belgen, zo leert de ervaring van verschillende ondernemers, hebben nog wel eens de neiging om afspraken een tikje in hun eigen voordeel om te buigen.

Arrogante Hollanders

In België wordt Big Green Egg verkocht door een vertegenwoordiger waarmee Buddingh’ al jaren samenwerkt. En dat is een bewuste keuze. “Ik heb in België geprobeerd op zelf een dealernetwerk op te zetten. Maar dat is echt heel moeilijk.”

Nederlanders komen op Belgen arrogant over. En dat maakt een verkoopgesprek heel lastig. “De sfeer is al heel gauw van : ‘Daar komt die Hollander mij vertellen wat ik moet doen’.” Wie wat wil verkopen in België doet er volgens Buddingh’ daarom goed aan om voor Vlaanderen een Vlaming en voor Wallonië een Waal in te huren. Want dat scheelt veel tijd en frustratie.

Belgen maken graag grapjes over zichzelf, bijvoorbeeld als het nationale voetbalteam de Rode Duivels een belangrijke wedstrijd heeft verloren. Maar dat betekent niet dat je als Nederlander dezelfde grapjes kan maken. Want dat wordt dan weer niet gewaardeerd. Buddingh’: “Het is sowieso het beste om gevoelige onderwerpen zo veel mogelijk te vermijden.”

Overlegcultuur

“Belgen hebben moeite met de Nederlandse overlegcultuur. Dat wordt vaak beschouwd als tijdverspilling”, reageert hoofdeconoom Stijn Decock van het Vlaams Netwerk van Ondernemingen , de Vlaamse tegenhanger van MKB Nederland, op de vraag wat Belgische ondernemers lastig vinden aan de Nederlandse markt.

In het verlengde van de Nederlandse overlegcultuur ligt de Nederlandse mondigheid. En dat is iets waar volgens Decock veel Belgische ondernemers nog meer moeite mee hebben. Want in België, waar de verhoudingen naar Nederlandse maatstaven wat traditioneel zijn, beslist de baas. En dat is weer iets waar veel Nederlanders moeite mee hebben.

Belgen die naar Nederland gaan hebben ook moeite met wat Decock de ‘fietscultuur’ noemt. In België krijgen medewerkers vaak een mooie grote leaseauto van de zaak. Decock: “Dat is fiscaal aantrekkelijk.” In Nederland zijn bedrijven hier minder scheutig mee. Bovendien zijn de leaseauto’s kleiner. Decock: “Belgen zijn meer gericht op kwaliteit terwijl het bij Nederlanders vooral om de prijs gaat.”

Belgische ondernemers hebben volgens Decock veel meer moeite met de Nederlandse markt dan andersom. Ter onderbouwing wijst hij op het grote aantal Nederlandse winkelketens dat in België actief is. “Blokker, het Kruidvat, Albert Heijn, het zit hier allemaal in de winkelstraten van steden als Antwerpen en Luik. In Nederland zie je nauwelijks Belgische winkelketens.”