In jullie aanvankelijke berekeningen werd uitgegaan van een omzetplus van
25 procent, hoe verklaren jullie deze verdubbeling?

"We hadden wel gerekend op meer dan 25 procent, maar dit overtreft de
verwachtingen. We hadden niet verwacht dat klanten zo enthousiast zouden
reageren als ergens een eerste Jumbo opent. Een van de succesfactoren is een
goede communicatie, zo laten we de klanten duidelijk weten wat ze kunnen
verwachten van een nieuwe Jumbo. Bijvoorbeeld dat we gemiddeld zeven procent
goedkoper zijn dan Albert Heijn."

Is dat succes vol te houden?
"Het zou heel goed kunnen dat we op dit niveau blijven zitten. De
omzetten die je in het begin draait, zijn ook de omzetten waar je normaal op
uit moet komen. Je ziet altijd dat als je ergens een nieuwe supermarkt opent
er na de start een kleine dip komt, maar dat het daarna weer terugveert naar
het openingsniveau."

Wat is doorslaggevend voor een goede opening?
"Je moet in de eerste weken zoveel mogelijk mensen naar de winkel
krijgen. Als er in een dorp nog geen Jumbo is, dan nemen we klanten met
bussen mee naar de dichtstbijzijnde plaats om alvast kennis te maken met de
supermarkt."

Dat heeft de concurrent ook door, want Albert Heijn heeft gemeld de aanval
te openen…

"Ja, ze gaan in de buurt van Super de Boers die nog moeten worden
omgebouwd veel reclame maken. Maar het is te vroeg om te zeggen of dat
effect heeft. Ze zijn nog te kort bezig. We hebben al wel een tegenoffensief
klaarliggen, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen."

Zijn de omgebouwde Super de Boers anders dan de ‘oude’ Jumbo’s?
"Het gaat nog maar om tien omgebouwde supermarkten, maar we zien wel dat
de nieuwe winkels meer vers verkopen. Aardappels, groente en fruit lopen
daar beter. In de heropende supermarkten proberen we wel nieuwe dingen uit.
Zo hebben we andere bordjes bij producten en is de bananenpresentatie daar
een stuk beter."

De bananenpresentatie?
"Als je bananen op een harde ondergrond legt, dan worden ze snel bruin.
Nu liggen die vruchten op een zacht matrasje. Ze blijven dus een stuk mooier."

Lees ook:

Eigen merk Jumbo draagt bij aan winst

Analyse Laura Walburg: Kan Jumbo een prijzenoorlog aan?

Jumbo rondt overname Super de Boer af

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl