ANALYSE – Er zijn nogal wat fans van Tesla die hopen dat Californische fabrikant van elektrische auto’s wordt overgenomen door een grote autoproducent of een techbedrijf met diepe zakken, mocht Tesla het zelfstandig niet redden.
In het verleden heeft topman Elon Musk naar verluidt met zowel Google als Apple gepraat over een mogelijke overname. Maar Tesla blijft onafhankelijk.
Het aandeel is dit jaar met 40 procent gedaald, dus de vraag is of de bodem nu in zicht is. Niemand die het echt weet, maar het verhaal van Silicon Valley als redder zingt weer rond. Dit keer komt het van hoogleraar Scott Galloway van The New York University, die eerder de overname van supermarkt Whole Foods door Amazon voorspelde en het daarmee bij het rechte eind had.
Galloway denkt niet dat Tesla wordt overgenomen door een autofabrikant, maar verwacht wel dat een techbedrijf een poging gaat wagen.
Maar vooralsnog wijst niets daarop. Op dit moment wil niemand Tesla kopen, behalve misschien investeerders die nu al aandeelhouders zijn. Tesla was een aantal jaar geleden een veel mooiere overnameprooi, voordat het een producent van 250.000 auto’s per jaar werd. Sindsdien is duidelijk dat ook Tesla moet buigen voor de wetten van de auto-industrie.
Op de beurs is Tesla wellicht goedkoper geworden door de koersdaling van het aandeel, maar het is ook een risicovol bedrijf. Voor het produceren van honderdduizenden auto's per jaar is enorm veel kapitaal nodig.
Een koper van Tesla krijgt er heel veel bagage bij
Dat betekent niet dat Tesla helemaal niets waard is, integendeel zelfs. Het zou heel goed kunnen dat het bedrijf uiteindelijk winst gaat maken, als het de ambitie om de markt te overspoelen met elektrische auto's tenminste terugschroeft.
Maar techbedrijven die ooit kansen zagen in de auto-industrie, hebben nu vastgesteld dat het zelf bouwen en verkopen van auto's niks voor ze is. Het is veel beter het voorbeeld van Google-dochter Waymo te volgen. Dit bedrijf heeft hardware en software ontwikkeld voor een zelfbesturingssysteem dat kan worden geïnstalleerd in auto's van onder meer als Chrysler en Land Rover.
Ook voor Apple lijkt Tesla vooral een lading problemen mee te brengen in het geval van een overname. Apple krijgt er dan een enorme schuldenberg bij, grote productieverplichtingen, een gigantische kapitaalbehoefte en in de persoon van Elon Musk een instabiele CEO. Dat lijkt een hoge prijs om voor de kans om van Tesla een Apple Car te maken.
Tesla heeft de markt voor elektrische auto's opengebroken
Behalve het beloftevolle merk en een aantal technische innovaties is Tesla helemaal niet uniek. Dat was een aantal jaar geleden wel zo en dat wisten andere autofabrikanten ook. Daarom hielden ze Tesla nauwlettend in de gaten en hebben ze gewacht totdat Tesla een markt had gecreëerd voor elektrische auto's.
Tesla heeft het pionierswerk opgeknapt en bijbehorende risico's opgevangen. Automakers die ook een deel van de elektrische taart willen, zijn vervolgens allemaal in de markt gesprongen. Maar ze hebben Tesla niet meer nodig.
Dus helaas voor Scott Galloway, maar er is niemand die Tesla gaat kopen. Geen traditionele autofabrikant en ook geen groot techbedrijf dat miljarden over balk zou smijten.
Tesla staat er vanaf nu echt alleen voor.
Lees hier meer over de laatste ontwikkelingen in de auto-industrie:
- Groot, groter, grootst: zo kan een fusie van Fiat Chrysler en Renault de afstand tot Volkswagen en Toyota verkleinen
- Dit is de duurste SUV ter wereld: de Karlmann King kost €1,8 miljoen en weegt 4.500 kilo
- Dit zijn de populairste autokleuren: grijs handhaaft koppositie, rood en groen doen het steeds slechter