Chris Bianchi is een weerman en meteoroloog die van vliegen houdt. “Het feit dat je in een 737 het ene moment op de grond staat en het volgende moment met 800 kilometer per uur door de lucht vliegt, is simpelweg fascinerend”, zegt hij tegen Business Insider. “Vooral het opstijgen vind ik geweldig. Het is gewoon zo cool.”

Maar op de avond van 26 juni steeg hij niet op, terwijl hij wel een vlucht had geboekt. In plaats daarvan zat hij vast op LaGuardia Airport in New York en moest hij de hele nacht wachten op zijn vertraagde vlucht.

Het erge is dat hij zelf verantwoordelijk was voor zijn pech. Als meteoroloog had hij beter moeten weten dan een vlucht te boeken op een zomeravond.

Hij besloot er een TikTok van te maken. “Ik hield me niet aan die ene regel waar ik me altijd aan zou moeten houden”, zei de weerman van TV-zender 9News Denver. “Boek nooit een vlucht in de middag of avond in zomermaanden.”

Chris Bianchi, weerman voor het journaal.
Chris Bianchi, weerman voor het journaal.
Tom Green, 9NEWS

Sommige mensen die aan boord van vliegtuigen werken, lieten onder zijn TikTok-post weten dat ze altijd de eerste vlucht in de ochtend boeken. Bianchi's collega's begonnen hem te vragen waarom hij in godsnaam een vlucht in de avond had geboekt.

Het is een publiek geheim onder kenners: middagen en avonden in de zomer zijn de tijden waarop de meeste vluchten vertraging oplopen.

"Het was een leuke trip om te ondernemen en ik hoefde de volgende dag niet te werken", vertelde Bianchi aan Business Insider. "Daarom had ik zoiets van, ik neem de gok - wetende dat ik de Sjaak kon worden. En dat werd ik."

Uiteindelijk kon Bianchi de volgende dag om zeven uur in de avond naar Denver vliegen.

De zomermiddag is het moment voor onweer

Onweer op McCarran International Airport in Las Vegas.
Onweer op McCarran International Airport in Las Vegas.
Ethan Miller/Getty Images

Er zijn drie ingrediënten nodig voor onweer: luchtvochtigheid, instabiele lucht en een manier om die lucht in beweging te krijgen.

In de zomer zorgt de warmte van de zon ervoor dat de lucht in beweging komt als de atmosfeer onstabiel genoeg is. Dat kan gebeuren door verschillen in temperatuur en luchtvochtigheid in verschillende luchtlagen. Warme lucht stijgt, wat betekent dat de warme lucht dichtbij het aardoppervlak stijgt naar de koudere lagen hoger in de atmosfeer.

Waterdamp condenseert naarmate het stijgt naar de koelere luchtlagen, waardoor dit verandert in wolken, wat uiteindelijk kan leiden tot onweer.

"De ochtenden zijn over het algemeen rustiger. Het duurt even voordat er genoeg energie is opgebouwd waardoor stormen kunnen beginnen", zegt meteorologe Alyssa Glenny van AccuWeather tegen Business Insider. "Het kan zijn dat je vlucht in de ochtend rustiger verloopt."

Het slechte weer hoeft zich overigens niet op de route van jouw vlucht voor te doen. Het kan ook vertraging opleveren als het slecht weer is in de stad waar jouw vliegtuig eerder die dag een stop maakte. Zo kan een storm in Chicago het vliegtuig vertragen dat jou van New York naar Miami moet brengen.

Ochtendvluchten kunnen extra vertraging voorkomen

Door 's ochtends te vliegen ontloop je niet alleen slecht weer, maar mogelijk ook vertragingen die gedurende de dag kunnen opstapelen. Als je moet overstappen, is de kans groter dat je dat doet op een vliegtuig dat in de ochtend ook zonder vertraging is vertrokken.

Hoe later je vertrekt, hoe groter de kans dat de vlucht waarop je moet overstappen is vertraagd door slecht weer op de locatie waar het vliegtuig moet opstijgen.

Uiteindelijk is het heel simpel als je de wetenschap en de logistieke uitdagingen kent: "Boek een ochtendvlucht als je in de zomer vliegt", zegt Glenny.

LEES OOK: Dit zijn de 20 beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, volgens een nieuwe ranglijst – KLM valt net buiten de top