CEO Daniel Ek van Spotify ziet een baan als “een missie” en niet als een statische rol, zei hij onlangs in een interview met Fast Company.
“Je hebt een aantal jaren om je werk te doen en dan zit het erop en is het tijd geworden om na te denken over je volgende stap”, vertelde Ek. 17
Hij zegt dit concept te hebben overgenomen van LinkedIn-oprichter Reid Hoffman, die zag banen als een vorm van dienstplicht, als “tours of duty” die in twee tot vijf jaar uitgevoerd moeten worden.
In een post op LinkedIn stelde Hoffman dat zijn “tour of duty” benadering een concrete en uitdagende reden is voor werknemers om te blijven tot de taak volbracht is.
“Het meest belangrijke is dat bij een realistische ’tour of duty’ beide partijen open en eerlijk zijn over hun doelen en de tijdsduur. Dat is noodzakelijk voor wederzijds vertrouwen”, zegt Hoffman. “Sterker nog: erkennen dat je medewerkers mogelijk zullen vertrekken stelt je in staat een relatie op te bouwen die geweldige mensen ervan kan overtuigen te blijven.”
Een simpele maar confronterende vraag
Maar hoe past Ek deze filosofie toe bij zijn streamingsdienst Spotify? Hij zei tegen Fast Company dat hij jaarlijks met de leiders binnen zijn bedrijf bij elkaar komt om ze die ene simpele vraag te stellen: "Is dit wat je de komende twee jaar wil doen?"
"Ik doe dat ook bij mezelf en dwing hen dat ook bij mij te doen", zegt hij. "Het is tamelijk confronterend. Mensen zeggen bijna automatisch zonder al te veel na te denken ja, maar na een tijdje kom je er achter of het echte passie is of niet."
Ek zegt dat "heel weinig mensen bij Spotify meer dan twee of drie van die jaarlijkse ronden volhouden." Volgens de CEO van Spotify gaan de meeste medewerkers niet weg omdat ze niet goed presteren, maar juist omdat ze beter in staat zijn hun echte passie elders uit te oefenen.
Wat Ek doet bij Spotify, is een variatie op hoe LinkedIn de personeelswerving doet. Business Insider meldde eerder dat de onderdirecteur van LinkedIn, Brendan Browne, daadwerkelijk aan sollicitanten vroeg wat ze wilden gaan doen nadat ze het bedrijf zouden verlaten.
Browne zei tegen Business Insider dat het zijn doel is "om er achter te komen of je bereid bent inzicht te geven in de plannen voor je professionele loopbaan in plaats van een gesprek te hebben waarbij het alleen gaat om wat bij LinkedIn past."
Jobhopping voorkomen
De vragen die Ek stelt zijn ook bedoeld om er zeker van te zijn dat de doelen die de werknemer voor zichzelf heeft, nog steeds overeenkomen met het werk wat ze doen bij Spotify. En ondanks dat hij af en toe een echte topper verliest, zegt Ek dat zijn filosofie van missies uiteindelijk bedoeld is om juist mensen te behouden en jobhopping te voorkomen. Hij nam daarbij het hoofd strategie en ontwikkeling, Gustav Soderstrom, als voorbeeld.
Volgens Ek liet Soderstrom hem twee jaar geleden in een een-op-een-gesprek weten dat hij overwoog om Spotify te verlaten. De reden? Soderstrom wilde "meer invloed maar geen leiding geven aan mensen."
"Ik zei tegen hem: 'Kijk je kan niet aan de zijkant gaan zitten en tegelijkertijd controle uitoefenen'", vertelt Ek. "Je zal de verantwoordelijkheid moeten nemen die er bij hoort'."
Na hun gesprek veranderde Soderstrom zijn managementstijl, nam meer verantwoordelijkheden op zich en "overtrof hij al mijn verwachtingen", zegt Ek. "Als we dat eerlijke gesprek niet hadden gehad, dan was hij waarschijnlijk vertrokken."