De platformeconomie: alle economische activiteiten die zich digitaal afspelen. Waar moet je aan denken? Van Netflix en Uber tot Facebook en Thuisbezorgd. Dat deze platformen overal om je heen zijn, moge duidelijk zijn. Maar hoe lift je als ondernemer mee op hun succes?
Binnen de platformeconomie vind je natuurlijk miljoenen platformen, maar uiteindelijk zijn er maar enkele die de dienst uitmaken. Zeker in retail. Afgelopen Kerst (2017) bijvoorbeeld liep 89 procent van alle Amerikaanse online kerstinkopen via Amazon. Dat zal dit jaar niet minder zijn. Het Chinese Alibaba (650 miljoen gebruikers) groeit 60 procent per kwartaal en bol.com is al jaren het grootste winkelplatform van Nederland en België met een omzet van 1,6 miljard euro in 2017.
In sommige gevallen gaat de opkomst van online verkoopplatforms ten koste van traditionele retailers, zie de malaise bij Blokker. Toch lijken ondernemers de kansen en mogelijkheden van internet nog te onderschatten. Bijna eenderde van de ondernemers heeft geen platformstrategie, zo bleek vorig jaar uit onderzoek van MKB Nederland. Sterker nog, 31 procent van de ondernemers is (nog) niet bezig met online verkoop.
Een webwinkel start je niet zomaar
Dat terwijl de opties oneindig zijn voor jou als retailer. Wat te doen? Zelf beginnen? Nee, zo stelt bijzonder hoogleraar marketing Cor Molenaar in zijn boek ‘De kracht van platformstrategie’.
Dat kost je zo één à twee ton en bovendien heb je lichtjaren achterstand op de grote online platforms die, zoals bol.com, twintig jaar bestaan. Veel slimmer is het, volgens Molenaar, om bij de grote spelers aan te haken. If you can’t beat them, join them.
Samenwerken is devies
Klanten bepalen de toekomst en die lijkt voor velen te liggen bij online platforms, getuige de groei van deze spelers. “De kracht van een platform waarin bedrijven samenwerken is enorm. Een platform heeft al gauw een marketingbudget van duizenden bedrijven bij elkaar.” Daar komt bij dat de online platforms, in Amerika maar ook in Nederland, de tot allersterkste merken behoren. Wie zich daarbij aansluit, lift automatisch mee op de voordelen.
In Nederland bedient onder meer bol.com zich van een dergelijke strategie. Het bol.com-winkelplatform geeft ondernemers sinds 2011 de mogelijkheid om producten te verkopen. Dat doen op dit moment al zo’n 22.000 ondernemers. Een belangrijk voordeel is dat zij hiermee hun bereik enorm vergroten.
Via bol.com bereiken zij meer dan 8 miljoen potentiële klanten(!), in Nederland en België. Beginnen met verkopen via het platform is makkelijk en zonder opstartkosten. Een account aanmaken en producten toevoegen is gratis. Je gaat pas een bemiddelingsbijdrage betalen als je iets verkoopt. En mocht je té veel verkopen om logistiek zelf aan te kunnen, dan kun je ook dit door bol.com laten regelen.
Enige voorwaarde voor dit alles: dat je producten passen binnen de categorieën en het assortiment van bol.com. Ga na of je sneller of goedkoper kunt leveren dan anderen. Of dat je een nieuw/uniek artikel kunt aanbieden. Dat levert je uiteindelijk het meeste op. Verder is het van belang dat je een snelle service biedt aan klanten (en binnen 24 uur op vragen kunt reageren) en dat klanten de producten bijvoorbeeld binnen 30 dagen mogen retourneren.
Meer voordelen
Sommige ondernemers geven aan hun omzet te zien verdubbelen. Al is niet alleen extra omzet dat hen naar bol.com toedrijft. “Ik krijg mijn producten sneller bij mijn klanten dan wanneer ik alleen zelf zou versturen,” zegt Martijn Mutsaers van Fietskledingvoordeel.nl. “Tevreden klanten zijn weer goed voor mijn naamsbekendheid.”
Geen push maar pull
Dit sluit aan bij wat Cor Molenaar daarover te zeggen heeft. De buitengewoon hoogleraar stelt dat bedrijven die via online platforms willen verkopen, zich vooral in de behoeftes van hun klanten moeten verdiepen. Snelle bezorging is er daar één van. Molenaar vindt dat veel retailers nog te veel denken vanuit het push-principe.
Ze piekeren zich suf hoe ze hun producten zo goed mogelijk bij hun klanten kunnen krijgen, maar echt onderscheidend word je pas als je de klantwens centraal stelt. Online verkopers moeten geen product aanbieden, maar een oplossing, is Molenaars devies. Dit kan betekenen dat retailers hun businessmodel moeten aanpassen, of diensten moeten ontwikkelen die wel te maken hebben met de core-business, maar daar tegelijk een aanvulling op zijn.
Wil je de klant centraal stellen, dan kan het interessant zijn om naar lokale spelers te kijken – in plaats van internationale. Deze lokale platformen sluiten vaak beter aan bij de belevingswereld van de consument.
Tweerichtingsverkeer
Volgens Molenaar is dit een essentieel principe van online platforms: “Een goed platform is altijd tweerichtingsverkeer. De ondernemer die zich aansluit profiteert van een grotere afzetmarkt; maar ook het platform heeft een voordeel. Die ziet zijn assortiment groeien en dat trekt per definitie nieuwe bezoekers aan. Door samen te werken met andere ondernemers vergroot het online platform zijn marktpositie, maar wordt het ook mogelijk om aanvullende services te ontwikkelen,” aldus Molenaar.