Een voetbalveld met vloerverwarming. Het is een van de vele innovaties die is voortgekomen uit BusinessBoost. Daar ga je als ondernemer met een andere bril naar je eigen bedrijf kijken. Een middagje niet werken loont echt de moeite.
Leuke samenwerking
De winter komt er weer aan. Iedere amateurvoetballer weet: dat is niet de beste tijd van het jaar voor het voetbalveld. Eric Sarelse ontwikkelt buitensportaccommodaties. Tijdens een bijeenkomst van BusinessBoost hoorde hij hoe Dizzy Soederhuizen matten voor vloerverwarming produceert. Toen viel bij Soederhuizen het kwartje: een voetbalveld met vloerverwarming is de hele winter door bespeelbaar! Samen met TNO is een product ontwikkeld dat deze winter op diverse velden getest wordt en een wapen moet zijn tegen sneeuw en ijs.
Even afstand
BusinessBoost brengt ondernemers samen en laat ze met elkaar sparren. Aan de hand van het Business Model Canvas legt bedrijvencoach Patrick van der Pijl vragen voor aan de zaal. Waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Waar loop je tegen aan? Door welke muren wil je heen breken? Een BusinessBoost daagt ondernemers uit even een stap opzij te denken. Een middag nadenken over waar je de hele dag mee bezig bent. Je business model tegen het licht. Geprikkeld worden met vragen of het ook anders kan. Je krijgt een aantal verrassende opties voorgelegd om uit te werken.
‘Even afstand nemen: daar nemen de meeste ondernemers eigenlijk nooit de tijd voor,’ is de ervaring van Han Gasseling, zakelijk adviseur bij ING. De bank is een van de initiatiefnemers van BusinessBoost.
Geen dealers meer?
Martijn van der Wal is directeur van Ankerslot, dat cilinders en sloten maakt voor huizen, kantoren en banken. Hij kreeg een persoonlijke BusinessBoost in het kader van “Z in Zaken”. Patrick van der Pijl legde hem drie opties voor om over na te denken. Bijvoorbeeld om in de toekomst niet meer met dealers te werken. ‘Dit is een heftige,’ reageerde Martijn. ‘Dealers zijn een verlengstuk van mijn bedrijf.’
‘Ik verwacht niet van je dat je de dealers ook echt de deur wijst,’ aldus Patrick. ‘Ik wil je prikkelen om eens met een totaal andere bril naar je bedrijf te kijken.’
Slagerij zonder vlees
Een soortgelijke ervaring had Carla van Eijk, eigenaar van een slagerij. Eerst maakte ze met het Business Model Canvas haar bedrijfsmodel inzichtelijk. Het sterke van het canvas is dat schematisch meteen helder wordt waar de sterke en zwakke plekken zitten. Vervolgens werd Carla uitgedaagd na te denken over de vraag hoe haar business model eruit zou zien als ze geen vlees zou verkopen. ‘Ik had er niet eens aan durven denken! Wij houden van vlees!’
Een tweede optie die ze kreeg voorgelegd was alleen online gaan verkopen. ‘Ik ben enorm uit mijn comfort zone gehaald,’ aldus Carla, ‘maar dit was echt een nuttige denkoefening’.
Relevante collega’s
Wat is volgens Han Gasseling de kracht van BusinessBoost? ‘Je stapt als ondernemer even helemaal uit je eigen werkelijkheid,’ zegt hij. ‘Je gaat aan de slag met je business model en doet dat samen met een klein groepje andere ondernemers. ING zorgt ervoor dat je aan tafel zit met collega’s die voor jou relevant zijn. Die selectie vooraf zorgt er alleen al voor dat je een hele bijzondere en nuttige bijeenkomst hebt. Je wordt niet door randzaken afgeleid, maar je raakt meteen de kern van je bedrijf en de rol die jouw persoonlijkheid heeft binnen de onderneming. Anders kijken naar jouw bedrijf, samen met collega ondernemers. Daar gaat het om.’
Hier vind je nog veel meer inspirerende ondernemersvoorbeelden van BusinessBoost.
Zelf meteen aan de slag? Download hier het handige 4 stappen plan en boost je eigen business!
Dit is het negende artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.