De 21e eeuw wordt de eeuw van het delen, stelt Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht. Branches die bemiddelden tussen consumenten gaan het daarom moeilijk krijgen.
De 20e eeuw was de eeuw van hyperconsumptie, het eigen bezit stond centraal. De 21e eeuw wordt de eeuw van het delen. Het gaat om toegang en niet meer om het bezit, stelt hoogleraar Frenken.
Kijk naar verhuursite Airbnb, dat inmiddels op meer dan 10 miljard dollar wordt gewaardeerd. In plaats van een hotelkamer te boeken huren we een appartement van iemand die dat aanbiedt.
Delen doen we ook met bijvoorbeeld auto’s (SnappCar) en gereedschap (Peerby). Consumenten kunnen via internet iemand vinden die zijn auto of hamer uit wil lenen.
De deel-economie gaat een grote vlucht nemen, voorspelt Frenken. Consumenten krijgen zo toegang tot meer goederen en diensten voor een lagere prijs.
Maar deze nieuwe vorm van economisch handelen gaat ten koste van bedrijven die de rol van bemiddelaar op zich nemen, zoals hotels en autoverhuurders. Zij krijgen het moeilijk in de 21e eeuw.
Zie hieronder het video-interview dat Koen Frenken had met MeJudice, het discussieplatform voor economen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl