Bedrijfslogo’s worden gestript. Minder tekst, meer symbolen. Dat is niet zomaar iets stilistisch. Bedrijven proberen hun onbetrouwbare imago te kantelen.

MasterCard presenteerde deze zomer zijn nieuwe logo: twee rondjes, geel en rood, en in zwarte letters ‘mastercard’ eronder. In het oude, bekende logo stond ‘mastercard’ met witte letters door de rondjes heen, en in 1968 stond er nog ‘master charge, the interbank card’.

(klik voor uitvergroting)

Logo's van Mastercard

Logo’s van Mastercard

Tekst in een logo krijgt minder nadruk, of verdwijnt helemaal, schrijft The Atlantic. Drie redenen daarvoor:

1. Nieuwe producten

Een logo moet herkenbaar zijn op een smartwatch met een diameter van 4 cm, aldus Wired. Op een scherm of in een app werkt een symbool beter dan een lange naam.

2. Internationalisering

Symbolen zijn universeler en makkelijker te interpreteren, want er hoeft niets te worden vertaald.

3. 'Debranding' of 'decorporatizing'

Consumenten zijn in toenemende mate sceptisch naar grote merken. Volgens recent onderzoek van pr-bureau Cohn & Wolfe vindt vier op de vijf consumenten merken niet open en niet betrouwbaar. "Consumenten zijn manieren van adverteren zat die ze een paar decennia geleden nog prima vonden", zegt Adam Alter, universitair hoofddocent Marketing tegen The Atlantic. De moderne consument kijkt door marketingstrategieën heen en dus worden bedrijven subtieler.

Het Shell logo van 1900 tot nu

Het Shell logo van 1900 tot nu

Debranding is daarom minder 'corporate' en persoonlijker. Starbucks schrijft namen op koffiebekers, in een poging zichzelf te positioneren als een lokaal, vriendelijk koffiehuis.

Starbucks logo's vanaf 1971 tot nu

Starbucks logo's vanaf 1971 tot nu

Een ander bedrijf dat succesvol 'debrande' is Coca-Cola, schrijft DesignPM. De 'share-a-coke'-campagne, waarbij Coca-Cola niet de merknaam, maar de naam van de consument op het etiket van de fles zette, leverde twee procent meer omzet op en zorgde voor een positieve breuk met al tien jaar dalende afzetcijfers in de Verenigde Staten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl