- Op het moment dat een werkgever op het punt staat een zwak functionerende werknemer te ontslaan, blijkt vaak dat ook de leidinggevende steken heeft laten vallen.
- Dat schrijft advocaat Astrid Zuidinga op hr-platform HR Praktijk.
- In veel gevallen ontbreekt het volgens haar aan een goede feedback-cultuur. Door in gesprek te blijven, zijn kostbare procedures te voorkomen.
- Lees ook: Geld is niet de belangrijkste factor om talent te motiveren, zegt voormalig HR-manager van ABN AMRO
Als een werkgever op het punt staat een zwak functionerende werknemer te ontslaan, dan betekent dat niet per se dat er alleen met deze werknemer iets mis is. Vaak had de leidinggevende de situatie beter kunnen aanpakken door onder meer goede feedback te geven.
Dat schrijft Astrid Zuidinga, advocaat van werkgeversvereniging AWVN, op hr-platform HR Praktijk. In veel gevallen die op haar bureau belanden gaat er wel iets mis bij de werknemer, maar faalt feitelijk de cultuur in de organisatie en laat de leidinggevende steken vallen. Op de werkvloer zijn we te weinig vaardig in het goed aanspreken op gedrag en functioneren, stelt Zuidinga.
Goede feedback geven is van belang om in de toekomst zaken beter te laten lopen en om begrip over en weer te krijgen. Dit heeft ook nut als er geen verbetering optreedt. Omdat je contact hebt onderhouden, is het makkelijker om bijvoorbeeld een overplaatsing of afscheid te bespreken. Dit voorkomt ook nare en kostbare procedures die mensen alleen maar beschadigen, meent de advocaat.