De astronomische transfersom van 100 miljoen euro die Real Madrid zou hebben betaald voor Gareth Bale, gaat meer over de merkwaarde van de Koninklijke dan over de linksbuiten uit Wales.

Real Madrid heeft een traditie van grote transferdeals. Van David Beckham en Zinedine Zidane, tot Cristiano Ronaldo. De president van de club, Florentino Pérez, doet daar weer een schepje bovenop met de aankoop van Gareth Bale, die voor naar schatting 100 miljoen euro van Tottenham Hotspur naar Real verhuist.

Zijn ze gek geworden bij Real? Het aantrekken van ‘galácticos’ – extreem dure spelers – hoort bij een bredere strategie, die niet zozeer betrekking heeft op de speler zelf, maar vooral moet bijdragen aan de merkwaarde van Real Madrid zelf.

“In afzondering bekeken lijkt 100 miljoen voor Gareth Bale een enorm bedrag”, stelt analist Alex Thorpe van adviesbureau Deloitte tegenover de Britse krant The Guardian. “Maar je moet dit zien in de context van Reals uitdijende commerciële activiteiten. Die worden stabiel gemanaged.”

Business van Real Madrid

Een blik op de cijfers van Real leert dat pakweg driekwart van de inkomsten van de grootste voetbalclub van Europa uit televisierechten en sportmarketing komt.

Groot voordeel voor de Spaanse club is dat binnenlandse tv-rechten in Spanje door de clubs zelf per wedstrijd worden verkocht. Real Madrid verdient daardoor samen met Barcelona forse bedragen via betaal-tv. Daarnaast haalt de club grof geld binnen via sponsors als Emirates, Audi en Coca-Cola.

Aan de kostenkant bedragen spelerssalarissen, inclusief die van de supersterren, zo'n 46 procent van de omzet. Dat is niet overdreven hoog voor een grote voetbalclub, stelt Deloitte-analist Thorpe tegenover The Guardian.

Bovendien verkocht Real Madrid deze zomer een aantal spelers. Gonzalo Higuain ging voor 35 miljoen euro weg en maandag werd Mesut Özil verkocht voor 50 miljoen euro. Daar staat tegenover dat Isco en Asier Illarramendi elk naar Madrid kwamen voor naar verluidt 30 miljoen euro.

Status van Gareth Bale voor de club

Voor Real Madrid past Bale in een breder plaatje, waarbij topspelers als handelswaar dienen. "Spelers zijn niet duur of goedkoop. De beste spelers kun je als een investering zien, als ze goed zijn, levert dat een rendement op", gaf Real-topman Perez in juni aan tegenover het tv-programma Punto Pelota.

Dat rendement kan uit de shirtjesverkoop en media-aandacht komen, maar ook uit de toegevoegde waarde van een speler voor de merknaam Real bij het afsluiten van nieuwe sponsorcontracten. Alleen al de publiciteit die Real genereert met de transfer van Bale heeft de merknaam van de club goed gedaan.

Lees ook

Waarom Feyenoord blundert met de aankoop van Graziano Pelle

Coca-Cola stopt sponsoring Ronaldinho na slokje Pepsi

'Ajax moet voorbeeld aan Feyenoord nemen'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl