ANALYSE – Facebook laat weer eens zijn tanden zien.
Net als bij de overname van Instagram laat de jonge topman Mark Zuckerberg zien niet te beroerd te zijn een mobiele grootmacht voor de neus van concurrenten als Google weg te kapen. En niet onbelangrijk: Facebook koopt tevens een mogelijke bedreiging voor het eigen sociale netwerk uit de markt.
Want dat is waar het in feite op neerkomt. Whatsapp heeft inmiddels meer dan 450 miljoen gebruikers, ruim een derde van Facebook’s totaal. Daarvan verstuurt 70 procent dagelijks berichtjes. Al die mensen kijken minder op het sociale netwerk van Zuckerberg.
Het grote verschil met de koop van Instagram is de prijs. Waar de foto-app ‘slechts’ 1 miljard dollar kostte, moet Zuckerberg voor Whatsapp diep in de buidel tasten. Facebook betaalt in totaal 19 miljard dollar, waarvan 4 miljard dollar in contanten en de rest in aandelen. Is Whatsapp dat bedrag waard?
Nieuw verdienmodel voor Facebook
Kijkend naar het verdienmodel van Whatsapp, lijkt het onwaarschijnlijk dat Facebook deze investering snel terugverdient. Mede-oprichter Jan Koum van de berichtendienst heeft zich meerdere malen fel uitgesproken tegen advertenties. In plaats daarvan vraagt Whatsapp de gebruikers om een bijdrage. Het eerste jaar is de berichtendienst gratis, daarna betalen gebruikers 99 dollarcent per jaar.
Met 450 miljoen gebruikers komt dat in theorie neer op 445 miljoen dollar per jaar aan inkomsten. Het abonneemodel is echter pas ingegaan zomer vorig jaar. Voor mensen die Whatsapp voor die tijd hebben geïnstalleerd, blijft de dienst gratis. De werkelijke inkomsten zullen dus een stuk lager liggen.
Voor Zuckerberg is vooral de manier waarop Whatsapp geld verdient waardevol. Facebook is grotendeels afhankelijk van advertenties. In de zoektocht naar inkomstenbronnen lanceerde het sociale netwerk al eens een cadeauservice. De aankoop van Whatsapp is een volgende stap, op weg naar een gevarieerdere inkomstenstroom.
Facebook wil alle mensen op aarde verbinden
Bijna 14 miljard euro is alleen wel een behoorlijke prijs om te betalen voor een relatief kleine bron van inkomsten. In het vierde kwartaal harkte Facebook 2,6 miljard dollar binnen, een veelvoud van de vermoedelijke omzet van Whatsapp.
Nee, met de aankoop van Whatsapp voldoet Zuckerberg aan een andere doelstelling, namelijk aan de door hemzelf uitgesproken ambitie om alle mensen ter wereld te verbinden.
Facebook wil een vinger in de pap hebben in elke manier waarop mensen communiceren, of dat nu is via berichtjes, foto's, audio of video. En als het zelf niet lukt om een succesvolle app in de markt te zetten, dan koopt het bedrijf simpelweg de marktleider. Na de beursgang heeft het daarvoor de middelen.
Steeds meer internetters laten Facebook links liggen en wisselen berichten en foto's uit via apps op de smartphone. Zuckerberg zag dat en ging op overnamepad.
De oprichter van de populaire berichtenapp SnapChat bleek te koppig en legde een bod van 3 miljard dollar naast zich neer. Nu trekt Zuckerberg de portemonnee voor een nog grotere vis. Hij moest wel, als hij zijn eigen ambitie waar wil maken.