Voor Europese bedrijven is het niet zo makkelijk om Amerikaans durfkapitaal aan te trekken als je wel zou denken.
Europese techsites staan dagelijks vol met berichten over Amerikaanse startups. Bedrijf X haalt zoveel op, durfinvesteerder Y pompt zoveel miljoen in startup Z.
Je krijgt haast de indruk dat investeerders in Silicon Valley klaar staan met miljoenen dollars om uit te delen aan interessante startups.
Zeker voor Europese starters is de verleiding groot om aan de andere kant van de oceaan naar durfkapitaal te gaan zoeken: de bedragen die ondernemers in Europa loskrijgen van investeerders vallen vaak in het niet bij de sommen die in Amerika het nieuws halen.
Bedragen vallen wel mee
Maar die indruk is bedrieglijk, schrijft durfinvesteerder Andrej Kiska op TheNextWeb.com. Volgens hem kunnen Europese startups beter drie keer nadenken voordat ze in de haast mythische plek voor tech-ondernemers aan fundraising gaan doen.
Om te beginnen zijn de kapitaalinjecties in Silicon Valley helemaal niet zo enorm als je uit de nieuwsberichten zou opmaken. Een eerste aandelenuitgifte levert daar gemiddeld zo'n 6 miljoen dollar op. Dat verschilt niet heel veel van Europa. Bovendien slaagt slechts twintig procent van de startups erin om geld op te halen in de eerste investeringsronde.
Er is een reden dat investeringen in Amerika vaak exorbitant zijn in Europese ogen: de arbeidskosten liggen in de Verenigde Staten hoger, zeker vergeleken met voormalig Oost-Europa.
Deal kan maanden duren
Maar die Amerikaanse durfkapitalisten hebben toch geweldige netwerken? Is het niet de moeite waard om daarvan te profiteren? Nauwelijks, meent Kiska.
Ten eerste is het voor een Europese startup erg duur om in Amerika aan fondsenwerving te doen. Het kan maanden duren voordat je een deal hebt gesloten, en al die tijd moet je bedrijf in Europa het zonder de leiding van de ceo stellen.
Ten tweede moet je waarschijnlijk je bedrijf geheel of gedeeltelijk naar de VS verhuizen. Dat legt een hoop druk op je mensen, en het kan maanden duren voordat het geregeld is. Werk- en verblijfsvergunningen, kantoor regelen: het leidt allemaal af van je business.
Te weinig tijd voor jouw bedrijf
Ten derde: stél dat je onder de hoede van een durfkapitalist bent gekomen, dan ben je nog altijd één van de waarschijnlijk honderden bedrijfjes die hij in zijn portfolio heeft. Kortom, hij heeft waarschijnlijk niet veel tijd voor je.
Al met al reden om je bedrijf eerst in Europa tot volwassenheid te laten komen voordat je in Amerika de boer op gaat. Je kunt je eerste kapitaal gebruiken om een kantoortje in de VS te openen, de eerste klanten daar te werven en alvast contacten te leggen met mogelijke investeerders.
Als je je product en je businessplan eenmaal op orde hebt, zullen die alsnog bereid zijn om het geld te verschaffen waarmee je de wereld kunt veroveren.
Lees ook
3 tips om als Nederlandse startup internationaal door te breken
Zo verklein je de kans dat je startup faalt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl