Discount is geen garantie voor succes. Dat blijkt wel uit het faillissement van Euroland en het afstoten van Nederlandse filialen door Tedi.
Toch is de discountmarkt allesbehalve op zijn retour, stelt directeur Danny Dame van de snelgroeiende discountformule SoLow. “Ik zie nog heel veel ruimte op de Nederlandse markt.”
Het faillissement van Euroland is volgens Dame goed te verklaren. Zo zat de zusterformule van Boekenvoordeel ‘verkeerd’, met kleine winkels op dure locaties. “Maar het grootste probleem van Euroland was de inflatie. Ze begonnen met een volledig assortiment voor een euro en dat was vijftien jaar later nog steeds het geval. Ze zijn niet opeens ‘2 of 3 Euroland’ geworden. Dat betekent dat je inlevert op de marge of het assortiment.”
Bovendien kocht de failliete keten bij de verkeerde bronnen in, stelt Dame. “In Europa is een aantal grote groothandels, waar een Action en Big Bazar hun inkopen doen. Euroland viste in dezelfde vijver, maar kon qua inkoopkracht niet tegen deze concurrenten opboksen. Als zulke groothandels ons bellen, hangen wij bij wijze van spreken nog net de telefoon niet op.”
Inkopen in Azië
SoLow koopt zelf het grootste gedeelte in via het ‘Verre Oosten’, terwijl ook wordt samengewerkt met grotere importeurs uit landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De formule komt voort uit Executieverkoop, waar onder meer partijen uit faillissementen worden verkocht.
SoLow, gestart in 2003, is zijn oudere zus inmiddels ontgroeid. De oranje-paarse formule telt dertig winkels in ons land, waaronder sinds kort in Amsterdam. “En we groeien hard door. Ik ben nu met vijf à zes filialen bezig”, vertelt Dame.
Discounters floreren van oudsher in crisistijd, als consumenten bewuster met hun geld omgaan. Nu die tijd inmiddels achter ons ligt, is Dame niet bang voor een terugval. Hij noemt het mode om bij een winkel als Action te kopen. “Consumenten hoeven zich er niet meer voor te schamen. De jacht naar een schat in de winkel blijft ook na de crisis.”
De omzet groeit zowel in crisistijd als daarbuiten, wil hij maar zeggen. “De crisis heeft niet zozeer invloed op de groei als wel op andere factoren. Zo is er veel ruimte vrijgekomen op de vastgoedmarkt, waardoor we snel konden groeien.”
Nu de crisis achter de rug is, loopt de omzet volgens hem niet terug. “Integendeel. Alle winkels groeien jaar op jaar. Maar het wordt door het einde van de crisis wel moeilijker om bijvoorbeeld goed personeel te vinden. Ook is er meer concurrentie voor mooie locaties.”
Beleving ook belangrijk
SoLow bevindt zich in hetzelfde segment als grote jongens als Action en Big Bazar. Dame heeft het idee dat zijn concurrenten inmiddels zijn uitgegroeid.
Voor zijn eigen SoLow ziet hij nog veel ruimte. “We kijken nu vooral naar grotere plaatsen, want daar kunnen we nog een tijdje mee door. In kleinere plaatsen zijn we terughoudend geweest. Als we straks franchising beter op de rit hebben, willen we daar agressiever uitbreiden. Dat staat nu nog op een laag pitje, omdat we de puntjes nog op de i moeten zetten.”
De discountketen kijkt niet voorbij de eigen landsgrenzen. “We hebben een aantal groothandelsklanten in België, maar SoLow leent zich er niet voor. We maken onze verpakking in eigen huis met de Nederlandse taal en ons hele assortiment is op Nederlanders gericht.”
SoLow onderscheidt zich volgens Dame van zijn concurrentie door zich niet nadrukkelijk te profileren als discounter. “Dat vinden we niet het belangrijkste. We schreeuwen niet van de daken hoe goedkoop we zijn, maar hoe leuk we zijn. Discounters rijden al snel alles naar binnen wat goedkoop is. Wij vinden beleving ook belangrijk.”
Geen webshop
SoLow kan zich volgens Dame door zijn ‘geheel eigen assortiment’ prima in de directe omgeving van Action staande houden. “We zien in onze winkel in Nieuwegein, recht tegenover Action, geen andere omzetcijfers. Mensen lopen bij allebei de winkels naar binnen. We kunnen naast elkaar bestaan.”
Groeikansen op het web ziet Dame niet. Het grote obstakel wordt gevormd door de kleine marges. De gemiddelde artikelprijs op de kassabon bedraagt zo’n twee euro. “Dat is niet rond te rekenen”, stelt hij.
Bovendien moet SoLow het van impulsaankopen hebben. “Dat werkt niet online. Klanten lopen bij ons soms wel een half uur door de winkel en dan zien ze al gauw tienduizend artikelen voorbijkomen. Dat gaan ze echt niet op een website doen. Wij zijn net als alle grote discounters succesvol zonder een webwinkel.”
Auteur: Nick Möller