Het eten in de IKEA is spotgoedkoop. Het bedrijf maakt geen winst op je ontbijt of je Zweedse gehaktballetje, maar wel op die dure bank die je koopt.
Wie ’s ochtends vroeg het IKEA-restaurant binnenstapt, kan al hele volksstammen aan het ontbijt van 1 euro zien zitten.
Anderen gaan liever lunchen bij het Zweedse woonwarenhuis. Een vegetarische wrap is slechts 2,50 euro en een bord gehaktballetjes 4,50 euro.
Allemaal één grote psychologische truc, legde Chris Spear een paar jaar geleden uit. Hij is voormalig kok bij een Amerikaans IKEA-restaurant.
De woonwinkel mag dan toeleggen op de supervoordelige croissantjes bij het ontbijt, de Zweedse pannenkoekjes en gegrilde zalm: het gaat erom dat de klant de indruk krijgt dat de winkel goedkoop is.
"Je weet niet wat een bank kost", citeert De Morgen Spear. "Je ziet er een voor 599 euro. Een goede prijs? Dat weet je niet, want je hebt er nog nooit een gekocht. Maar voor nog geen vijf euro kan je bij IKEA een volledige maaltijd eten. En je weet wél dat dat elders veel meer kost."
Ook buiten het restaurant past het bedrijf deze truc toe, legt Spear uit: "Als je naar buiten gaat, zie je ook nog eens dat je voor amper 50 cent een hotdog kan kopen. En ook frisdrank. Waarom verkopen ze Amerikaanse producten in een Zweedse voedingswinkel? Omdat je je kunt identificeren met die producten. Iedereen is het erover eens dat een halve euro voor een hotdog de beste prijs is die je zult vinden."
Je ontbijt en luncht dan wel goedkoop, maar je pakt toch wel even wat leuke IKEA-spulletjes mee - of die nieuwe zithoek. Handig, je voelt je thuis en bent eerder geneigd een impulsaankoop te doen.