Vrijwel iedere startende ondernemer heeft baat bij een professioneel logo. Starters kunnen in januari gratis bij ING een logo laten ontwerpen door professionele designers.

Wie een bedrijf begint, schrikt wellicht terug van de kosten van een professioneel logo. Is het dat wel waard? Misschien overweeg je een kennis iets te laten ontwerpen. Of wil je zelfs zonder logo beginnen. Weet je dat wel zeker?

Een goed logo trekt namelijk de aandacht en is de eerste indruk die je maakt bij anderen. Aan je logo zullen klanten je gaan herkennen. Het roept een gevoel op. Hoe herkenbaarder je logo is, hoe groter de kans op loyale klanten.

En daarnaast vormt je logo ook de basis van je website, marketing, visitekaartjes en uitstraling. Kortom: je brand identity start bij een sterk logo.

In één keer goed

Als je het dan doet, dan liever meteen goed. Zie een professioneel ontworpen logo daarom als een investering in de toekomst. Wie in januari een startersrekening opent bij ING Zakelijk krijgt een professioneel logo cadeau.

Een designbureau maakt een ontwerp op basis van de input die jij als starter geeft. Iemand die dankbaar van deze actie gebruik heeft gemaakt is Cliff Pinas. Met zijn onderneming Re-Build helpt hij jongeren met een beperking om meer te bewegen en gezonder te leven.

“Mijn bedrijfslogo moet uitstralen waar ik voor sta”, zegt fitnesscoach en personal trainer Pinas. “Dat is: een coach die mensen wil helpen dat ze beter voor zichzelf en hun lijf gaan zorgen. Maar wel op zo’n manier dat iedereen het goed kan volhouden en daarom gemotiveerd blijft.”

“Als fitness coach en personal trainer maak ik mijn cliënten niet alleen fitter, maar zorg ik er ook voor dat ze beter in hun vel zitten. Wie zich gezonder voelt, krijgt automatisch ook meer zelfvertrouwen. En daaraan ontbreekt het mensen met een beperking vaak”, zegt Cliff over wat zijn logo moet vertegenwoordigen.

Originele twist

Maar wat is een sterk logo? Een goed logo heeft vaak een tekening die je op twee manieren kunt uitleggen, maar die beide iets zeggen over het merk en het bedrijf. De sociale media experts Lieke & Cher hebben bijvoorbeeld een heel simpel tekstballonnetje boven hun naam staan.

ing zakelijk logo ontwerpen

Iedereen herkent dit van WhatsApp. Maar het maakt ook duidelijk dat de dienstverlening vooral uit mondeling advies bestaat. Een goed logo vermijdt clichés en kiest voor een originele invalshoek, liefst met een onverwachte twist.

De gespierde arm die uit de ‘M’ van verhuisservice Mankracht groeit, roept meteen het beeld op van loeisterke verhuizers. Wat ook goed werkt, zijn opvallende lettertypes. Het logo van Kapsalon de Jordaan kun je niet missen. De sierlijke, handgeschreven letters dragen bij aan het gevoel van huiselijkheid, dat dit bedrijf wil uitstralen.

Trainer die vooruit wil

Cliff had zelf een logo ontworpen voor zijn onderneming Re-Build, maar was daar niet honderd procent tevreden over. Via ING heeft hij een nieuw, professioneel logo laten maken “Ze stelden wat vragen over mijn bedrijf, zodat ik goed duidelijk kon maken waar ik voor sta en wat voor mij belangrijk is. Binnen drie dagen had ik een perfect logo in mijn mailbox.

Zo vind ik het fantastisch hoe ze mijn bedrijfsnaam in het logo hebben verwerkt. In de ‘D’ van ‘Re-Build zit een pijl die naar rechts wijst. Dat symboliseert dat ik met mijn deelnemers, die door hun beperking vaak veel problemen hebben gehad, vooruit wil kijken en niet achterom.”

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

LEES OOK: Deze ondernemers veroveren Nederland met een abonnementsmodel. Lees hoe

Advertisement