Binnenvaartschippers hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar meer omzet geboekt door het lage waterpeil. Ook de groei van de Rotterdamse haven en toename van files op snelwegen pakken positief uit voor schippers, die nu meer geld overhouden om te investeren in hybride schepen. 

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek die vrijdag zijn gepubliceerd blijkt dat de inkomsten schippers met bijna 8 procent zijn gestegen in het vierde kwartaal van 2015, vergeleken met een jaar eerder. De reden? Het lage waterpeil.

“Waar een binnenvaartschip met hoog water misschien wel 3.000 ton kan laden, kan datzelfde schip met laag water maar 1.000 ton hebben”, licht een woordvoerder van Bureau Voorlichting Binnenvaart toe. Er zijn dus meer tripjes nodig om dezelfde hoeveelheid vracht te kunnen vervoeren. “Het was dan ook wel te verwachten dat de schippers een sterkere onderhandelingspositie hebben en dus meer geld vragen”, aldus de voorlichter.

Maar dat blijft niet lang zo. “Het waterpeil stijgt alweer. Goed nieuws voor opdrachtgevers, minder voor schippers.” Vanwege al afgesloten contracten duurt het even voordat de schippers er iets van merken, de omzetten in het eerste kwartaal zullen daarom waarschijnlijk nog op peil blijven.

Marktwerking?

Je zou denken dat opdrachtgevers eerder voor transport met vrachtwagens of vliegtuigen kiezen, maar dit is volgens de voorlichter niet het geval. “Het aantal files neemt ondertussen ook toe, waardoor steeds meer opdrachtgevers de snelweg inruilen voor de binnenvaart. De een zijn dood is de ander zijn brood.”

De winsten blijven nog een beetje achter, maar de schippers vervoeren inmiddels alweer meer vracht dan voor de economische crisis. Ook de constante groei van de havens in Rotterdam en Antwerpen draagt daaraan bij. Daarnaast krimpt de haven van Hamburg, waardoor schippers meer vracht vanuit Rotterdam naar Duitsland vervoeren.

Prius van de binnenvaart

Volgens de voorlichter gaan schippers de extra omzet en winst niet gebruiken voor een uitgebreide vakantie deze zomer. "Schippers willen ook met hun tijd mee gaan. De trend is tegenwoordig duurzaam en groen. Deze winst geeft schippers de kans om mee te gaan in deze trend. De bouw van hybride binnenvaarsschepen wordt steeds populairder, dat is eigenlijk een soort Toyota Prius op de Rijn."

In 2012 lanceerde Rotterdamse scheepswerf Tico vol trots 's werelds eerste hybride binnenvaartschip. Deze schepen hebben zowel een elektrische als een gewone motor en gebruiken de hitte van de eigen motor om het schip te verwarmen.

De voorlichter van Bureau Voorlichting Binnenvaart ziet de toekomst dan ook zonnig in. "2015 was een ongelooflijk goed jaar en alles wijst erop we dat in 2016 door kunnen zetten."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl