Ondernemingen met veel slimme werknemers zijn niet noodzakelijk productiever.

Als je in een onderneming alleen maar superslimme mensen bij elkaar zet, is dat zeker geen garantie voor succes. ‘Functionele domheid’, heeft namelijk grote voordelen voor organisaties.

Het Amerikaanse blad Fortune signaleert dat recent onderzoek naar organisaties, onder meer van de Zweedse
bedrijfskundige Mats Alvesson, uitwijst dat de productiviteit van ondernemingen gebaat is bij een zekere mate van domheid onder de werknemers.

De reden: als teveel individuen in een organisatie zich kritisch opstellen en alternatieve strategieën suggereren, komt dat de slagvaardigheid van een onderneming niet ten goede.

Een zekere mate van functionele domheid, waarbij werknemers geen vragen stellen over wat ze moeten doen, maar hun taken gewoon uitvoeren, zorgt er daarentegen voor dat er sneller overeenstemming is over de te volgen koers. Het leidt ook tot groter enthousiasme over uitvoerende taken.

Niet al te slim

Voor individuele werknemers is daarnaast van belang dat er een groot verschil is tussen slim zijn en slim willen overkomen. Dat laatste kan al gauw tegen je werken, omdat je door medewerknemers als irritant wordt ervaren. "De truc is niet om dom te doen, maar om te weten wanneer je je intellectueel moet laten gelden, en wanneer je je moet inhouden", schrijf Fortune.

Ondernemer Jeni James stelt tegenover Fortune dat het stellen van 'domme' vragen overigens heel goed kan werken. "Dat levert vaak interessante informatie op van gesprekspartners, die ze anders niet hadden gedeeld."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl