Ian Wright was in 2003 één van de vijf oprichters van Tesla, het bedrijf dat elektrische auto’s maakt. Nu wil hij grotere voertuigen als vuilniswagens en bestelbusjes groener maken.

Sleutelen aan machines, dat doet de Nieuw-Zeelander Ian Wright al zijn hele leven. Op zijn tiende bouwt hij een grasmaaier om tot een kart; later studeert hij telecommunicatie en elektrotechniek.

In 1993 verhuist hij naar Californië om aan de slag te gaan in het bedrijfsleven. Het concern waar hij werkt, overleeft de recessie rond de milleniumwisseling echter niet. Wright staat op straat.

Hij heeft plannen om zijn eigen startup te beginnen, tot hij aan de praat raakt met zijn buurman, Martin Eberhard. Die vertelt over zijn idee om elektrische auto’s te bouwen. Dit is de uitgelezen mogelijkheid voor Wright om drie passies te verenigen: elektronica, software en auto’s.

Later dat jaar, in 2003, wordt Tesla Motors opgericht, onder leiding van Elon Musk. Wright gaat aan de slag als vice-president voertuigontwikkeling.

Wrights visie anders dan Tesla

Binnen een jaar is Wright weer vertrokken. Zijn visie komt niet overeen met de doelstelling van het bedrijf. Tesla wil de CO2-uitstoot terugdringen door zoveel mogelijk elektrische auto's te verkopen aan particulieren. Maar Wright denkt dat dat de verkeerde doelgroep is.

"Elektrische technologie is erg efficiënt, maar het is niet goedkoop", zegt Wright in een toelichting tegenover de site FastCompany. "Je moet je dus afvragen wie er voor die extra kosten gaat betalen." Personenauto's verbruiken niet genoeg brandstof op jaarbasis om de besparing snel terug te verdienen. "Kleine stadsauto's elektrisch maken is de verkeerde kant van het spectrum", zegt Wright.

Vuilniswagens en bestelbusjes

Daarom richt Wright zich op grotere voertuigen, die veel meer brandstof slurpen. Zijn startup Wrightspeed levert een systeem om kleine vrachtwagens deels van elektrische aandrijving te voorzien.

Het systeem wint energie terug die vrijkomt bij het remmen. Daarmee is het bij uitstek geschikt voor bestelbusjes en vuilniswagens die honderden keren op een dag stoppen en weer optrekken.

Ook wordt er een kleine gasturbine ingebouwd die de batterij oplaadt. Volgens Wright is dat op veel plekken schoner dan elektriciteit van het net gebruiken. In de VS worden er bijvoorbeeld veel kolen verbrand in energiecentrales. "Met ons systeem is het schoner als je niet inplugt op het elektriciteitsnet."

Terugverdientijd van enkele jaren

De Amerikaanse pakketbezorger FedEx heeft net een bestelling geplaatst om 25 busjes te voorzien van het systeem. Die investering is binnen een paar jaar terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat FedEx de huidige vloot kan behouden, maar toch milieuvriendelijker is en geld bespaart.

Wright verwacht dat meer bedrijven zullen investeren in zijn systeem, omdat de terugverdientijd kort is. "De systemen zijn niet goedkoop, maar we besparen genoeg op brandstof en onderhoudskosten dat het uit kan in een korte periode. Het is een no-brainer."

Lees ook

Zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

Occasion kopen? Kijk eens naar een hybride

Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl