De consument is door het aanbod van goedkope netbooks gewend aan lage prijzen en laat dure laptops met Windows 8 achter in de schappen. Er is maar één oplossing om Windows 8 aan de man te brengen: de prijzen van computers moeten dalen.

In Redmond in de staat Washington is, net als in Nederland, de winter inmiddels aangebroken. De komende week daalt de temperatuur geregeld onder het vriespunt in de thuisstad van softwarebedrijf Microsoft.

Zou je een thermometer maken voor de verkopen van Windows 8, dan levert dat eenzelfde beeld op. De ontvangst van consumenten op het nieuwe besturingssysteem is niet bepaald warm te noemen, maar Microsoft speelt mooi weer in de pers.

Verkoopcijfer is gekunsteld

Sinds de lancering in oktober zou Windows 8 al 60 miljoen keer zijn verkocht, een vergelijkbaar verkooptempo als voorganger Windows 7, aldus het techconcern. Maar die 60 miljoen is een kunstmatig getal.

Het betekent niet dat er 60 miljoen computers zijn die Windows 8 draaien. In het cijfer zijn ook de verkochte licenties aan computerfabrikanten zoals HP en Dell meegerekend.

Vraag naar Windows 8 blijft achter

De waarheid is dat Microsoft zelf had verwacht dat Windows 8 beter zou verkopen dan het nu doet. In de VS werden tijdens de feestdagen 11 procent minder Windows-laptops verkocht dan een jaar eerder, aldus marktonderzoeker NPD.
Ook uit cijfers van IDC blijkt dat de pc-markt kromp in het vierde kwartaal, ondanks de feestdagen en de komst van Windows 8.

De cijfers zijn des te pijnlijker, omdat er nog nooit een versie van Windows is geweest die zo makkelijk en breed beschikbaar is. Upgraden kan al vanaf 15 euro. Bovendien is Windows 8 naast pc's ook geschikt voor tablets, een groter deel van de markt.

De vraag valt dus tegen. Maar waarom?

Nieuwe interface schrikt mensen af

Een voor de hand liggende reden is de economische crisis. Consumenten stellen aankopen uit. Daarnaast blijven smartphones en tablets onverminderd populair en een euro of een dollar kun je maar een keer uitgeven. Marktonderzoeker Gartner spreekt zelfs van "een structurele omslag op de computermarkt".

Het was Microsoft's bedoeling om met Windows 8 in te spelen op die omslag, doordat het besturingssysteem ook voor apparaten met aanraakschermen geschikt is.

Daarvoor is de interface wel op z'n kop gegooid: de taakbalk en de Start-knop linksonder zijn verdwenen en ingeruild voor een scherm met gekleurde 'tegels'. Voor het eerst sinds Windows 95 moeten gebruikers weer aan het nieuwe systeem wennen.

Consumenten en bedrijven zijn huiverig voor verandering. Waarom de nieuwste Windows aanschaffen als Windows 7 nog prima voldoet?

Juiste hardware is er nog niet

De meerwaarde van Windows 8 is dat het beter werkt met een aanraakscherm. Maar verreweg de meeste laptops en desktops die op Windows 7 of Vista draaien hebben een normaal scherm. De belangrijkste reden om te upgraden verdwijnt daarmee.

Het ontbreekt nog aan goede hardware, die de kwaliteiten van Windows 8 optimaal benut. Microsoft geeft de schuld voor de trage verkoop aan de pc-fabrikanten, omdat ze niet voldoende hebben ingezet op Windows 8. Dat is ook één van de redenen dat het softwarebedrijf recent zelf computers is gaan maken.

Op de technologiebeurs CES werden vorige week nieuwe laptop-modellen onthuld, onder meer met touchscreens. Maar voordat die op de markt komen zijn we weer maanden verder. En als ze in de winkels liggen, is er een ander probleem: de prijs.

Prijs: consument is verwend

De consument is jarenlang verwend met laaggeprijsde netbooks, schrijft Windows-kenner Paul Thurrott. Door de verkoop van de kleine, lichte en goedkope laptops kregen de pc-verkopen vanaf 2007 een stevige duw in de rug.

Maar de lage prijs werkt nu tegen pc's. Windowsgebruikers zijn gewend aan netbooks van 200 tot 300 euro, en dan maakt het niet uit dat je eigenlijk niet fatsoenlijk kunt werken op zo'n mini-computer. De laptops met touchscreens kosten vaak 700 euro of meer. Te duur.

Ook de tablets met Windows 8 zijn aan de prijs. De goedkoopste modellen van Acer en Asus beginnen bij 500 euro. Voor 100 euro minder koop je een iPad 2, voor de helft van dat bedrag een Nexus 7 van Google.

Microsoft's eigen tablet is in Duitsland te koop vanaf 479 euro. Maar dat is exclusief de hoes met ingebouwd toetsenbord, die je eigenlijk wel nodig hebt en die nog eens 120 euro kost.

De goedkope netbooks hebben de pc-markt jarenlang overeind gehouden. Maar nu de consument gewend is aan de lage prijzen, blijkt het een remmend effect op de verkopen te hebben. Er is maar één oplossing om Windows 8 aan de man te krijgen: de prijzen moeten dalen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl