Woensdag trok CEO Jim Rowan van Volvo tijdens een event in Stockholm het doek van de lastig te definiëren Volvo ES90.

De auto zou volgens de topman uniek in zijn klasse zijn, simpelweg omdat hij de enige in deze klasse is. Als we Rowan mogen geloven, dan is de ES90 een auto die ontstaat als je alle compromissen van de bekende carrosserievormen (SUV, station, sedan, enzovoorts) neemt en verwijdert.

Wat is de ES90 dan? Een fastback (een auto met een coupé-achtige lijn die vanaf de tweede rij glooiend afloopt naar het achterste van de auto) met een hogere wegligging dan een reguliere auto, maar minder hoog dan een SUV.

Dat heeft als voordeel dat de luchtweerstand lager is dan met conventionele hoog op de vering staande vierwielers, maar dat het rijcomfort toch net zo hoog blijft. Ook wordt er met de vorm van de ES90 niets ingeleverd op ruimte en luxe.

CEO Jim Rowan van Volvo bij de presentatie van de Volvo ES90.
CEO Jim Rowan van Volvo bij de presentatie van de Volvo ES90.
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Zowel voor als achterin is een weelde van ruimte (we hebben het zelf kunnen proberen en dus bevestigen). Ook onder de achterklep kun je meer dan voldoende kwijt.

Zoals Volvo zelf aangeeft op de betreffende klep, zou je onder meer een hond, een grote rugtas, een koffer, een gitaarkoffer, een golftas, een snowboard en nog meer.

Een nieuwe standaard voor premium elektrische auto's

Wat Volvo eigenlijk met de ES90 probeert te doen, zo legt Rowan later uit tegenover Business Insider Nederland, is definiëren wat een premium elektrische auto nu eigenlijk echt is. In zijn optiek bestaat deze nog helemaal niet.

In de auto-industrie wordt er te veel uitgegaan van klassieke waarden, maar met de opkomst van elektrische aandrijflijnen is dat niet langer nodig.

Dat is dan ook de reden dat Volvo met de ES90 de pijlen voornamelijk op China richt. "Ik denk dat de auto vooral in China erg goed gaat verkopen", stelt Rowan. "We hebben een duidelijke keuze gemaakt met het ontwerp van de auto. We hadden de conventionele kant op kunnen gaan, maar dat doet iedereen al. En ik denk dat de mensen in China voorlopen. Dat ze daar iets anders willen. Zeker als ze voor elektrisch kiezen."

De Volvo ES90
De Volvo ES90
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

"De ES90 gaat ons helpen om vast te stellen wat een premium elektrische auto moet zijn in China, want nu wordt nog bepaald wat premium elektrisch is door wat de premium westerse spelers met verbrandingsmotoren neerzetten", legt Rowan uit. "Premium elektrisch moet nog vastgesteld worden. En hoe ziet dat eruit? Wij denken dat het een andere vorm is dan het standaard ontwerp, iets met de mogelijkheid om snel te laden en een grote actieradius."

Volvo Design uit China voor China

Om er extra zeker van te zijn dat de ES90 in China in de smaak valt, had het designteam in Shanghai de leiding over het ontwerp van de auto. Ook is er volgens Rowan enorm veel marktonderzoek gedaan om te bepalen hoe de elektrische auto eruit moest gaan zien.

Het is niet heel vreemd dat Volvo juist kiest om in China aan de weg te gaan timmeren. Verwacht wordt dat juist daar de markt voor elektrische auto's explosief gaat groeien dit jaar. Maar je kunt je dan wel afvragen waarom het Zweeds-Chinese merk ervoor kiest om de auto dan als eerste in bepaalde markten in de Europese Unie (waaronder Nederland) te lanceren, waarna de Chinese markt pas later zal volgen.

De Volvo ES90
De Volvo ES90
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Dat lijkt nog gewaagder, als je bedenkt dat de vormgeving van de ES90 van oudsher helemaal niet in trek is in Europa. Dat weten ze bij Volvo ook, want als je een korte blik op de site werpt, dan zie je dat er SUV's en stations aangeboden worden. De ES90 is een vreemde eend in de bijt. Zo vreemd dat Volvo Nederland hem toch maar onder de noemer 'sedans' heeft geplaatst.

Maar misschien weet Volvo iets wat wij niet weten. Misschien heeft marktonderzoek al uitgewezen dat ook wij Europeanen op een nieuwe vorm elektrische auto zitten te wachten.

Komt er een station variant van de Volvo ES90?

Het kan ook zijn dat Volvo de net gepresenteerde auto iets aanpast op de Europese smaak. Er werd tijdens de lancering namelijk veelvuldig gevraagd naar een mogelijke komst van een station-versie van de ES90 (een EV90?). Meerdere woordvoerders van Volvo wilden tegenover Business Insider Nederland geen uitsluitsel over geven.

Hoofd strategie en product Erik Severinsson was er nog het stelligst in. Hij vertelde dat er geen concrete plannen voor de alternatieve versie van de ES90, maar dat Volvo na de introductie van de auto wel de vraag gaat meten. Mocht die er zijn, dan kan het merk, dat toch best bekend staat om de lange en ruime carrosserievorm, overstag gaat.

De Volvo ES90
De Volvo ES90
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Dan zijn we nog niet klaar met de opmerkelijke keuzes, want geheel tegendraads kiest Volvo er niet voor om met een extra dure speciale editie de Europese markt te bestormen, maar begint het met de goedkoopste variant: de Single Motor Extended Range. Die is vanaf nu te bestellen vanaf net geen 70.000 euro. Toch zit ook hier wat bijzonders aan, want de naam doet vermoeden dat het de versie is met de grootste actieradius van alle modellen. Dat is het niet.

De Single Motor Extended Range heeft namelijk een kleiner accupakket dan de andere, duurdere varianten: slechts 92 kWh tegenover 106 kWh. Daarmee komt de eenmotorige ES90 maximaal 650 kilometer ver, terwijl de tweemotorige versies (Twin Motor en Twin Motor Performance) de aangeprezen 700 kilometer wel moeten kunnen halen.

Of er in de toekomst een versie komt met één motor en het grotere accupakket (wat in theorie meer dan 750 kilometer actieradius mogelijk moet maken), liet het team van Volvo in het midden.

Volvo ES90: technisch een grote stap voorwaarts

Die actieradius wordt overigens mede mogelijk gemaakt door de nieuwe 800-volt accu-architectuur die in de ES90 is ingebouwd. Die is voor een groot gedeelte gebaseerd op het 400-volt accupakket uit de EX90 (de grote elektrische SUV van Volvo), maar het accupakket is grondig onder handen genomen om efficiënter te zijn. Met andere woorden: de ombouw is nog hetzelfde, de aansluitingen en het BMS (battery management system) zijn compleet nieuw.

De Volvo ES90
De Volvo ES90
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Dat maakt het ook mogelijk om met de ES90 tot wel 350 kW te snelladen. Iets wat zich volgens Volvo in de praktijk vertaalt in 300 kilometer actieradius in 10 minuten. Het verschil met de EX90 is dan ook aanzienlijk, die zou er namelijk omgerekend zo'n 20 minuten voor nodig hebben, terwijl deze een pieksnelheid van 250 kW kan halen.

Een belangrijker verschil met de EX90 zit onderhuids, stelt Co-Lead Global Product Communications Thomas Bouilly van Volvo tegenover Business Insider Nederland. Het merk heeft klaarblijkelijk geleerd van de uitgestelde lancering van de EX90, waarbij de software voor langere periode problemen opleverde en nog steeds doet. "Bij de lancering van deze auto is de software af. Het moet niet zo zijn dat we op een later moment met software-updates de fouten eruit gaan halen. Deze gaan we alleen maar gebruiken om de auto nog beter te maken."

Waar komen we dan met de ES90 eigenlijk uit? Volgens Volvo is de auto de vertegenwoordiging van 'the art of balance', oftewel de perfecte samenstelling van alles. Dit komt ook zeker terug in de auto zoals we hem gezien hebben en wat hij op papier kan. Maar of dit, zoals Rowan beweert, ook echt compromisloos is? Dat past per definitie niet echt bij iets wat in balans is, maar soms moeten er keuzes gemaakt worden. Hoe opmerkelijk ze ook kunnen zijn.

LEES OOK: Waarom Volkswagen en Rivian samenwerken aan de €20.000 kostende ID.EVERY1