De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft een probleem met de felgekleurde logo’s op de publieke netten. Maar de omroepen zien voorlopig niets in het voorstel om de logo’s transparant te maken.
Meer dan vier jaar geleden waarschuwde de European Broadcasting Union al voor het inbranden van logo’s op televisieschermen. Daarbij blijft het beeldmerk permanent zichtbaar, ook op andere zenders.
De Europese omroeporganisatie raadde aan om logo’s niet steeds op dezelfde plek te tonen en zoveel mogelijk weg te laten. Ook werd het gebruik van felle kleuren (met name blauw en geel) afgeraden en geadviseerd om het logo transparant wit te maken.
Vrees voor schadeclaims
In België is dat advies opgevolgd; in Nederland niet. De NPO vreest nu voor schadeclaims, die zouden kunnen oplopen tot in de miljoenen euro’s. Per jaar komen er volgens de NPO enkele tientallen klachten binnen van tv-bezitters over het inbranden van logo’s op de publieke netten.
Doordat er alleen tussen de programma’s door op de publieke zenders reclame is, zijn de logo’s langer in beeld dan bij de commerciëlen. De logo’s van de omroepen zoals NOS, TROS of VPRO zijn minder schadelijk omdat die vaak wisselen.
Verzet van de omroepen
Nu Nederland 1, 2 en 3 vanaf dinsdag 19 augustus verdergaan onder een nieuwe naam (NPO 1, 2 en 3), acht de NPO de tijd rijp om over te stappen op nieuwe logo's. De organisatie drong vorige maand bij de omroepen aan op transparante logo's die lijken op een watermerk en daardoor minder snel opvallen.
Maar de publieke omroepen zien niets in het voorstel van de NPO. In een gezamenlijke brief aan het NPO-bestuur vragen ze dringend om nieuw overleg, meldt het AD dinsdag. Voorlopig zullen daardoor alleen de logo's van Nederland 1, 2 en 3 op 19 augustus overschakelen naar een transparante vorm.
Verwatering identiteit
Waarom stribbelen de omroepen tegen? Vermoedelijk omdat ze bang zijn voor de verwatering van hun identiteit. De transparante logo's vallen immers minder op. Dat is ongunstig in een tijd waarin ook de publieke zenders moeten bezuinigen en omroepen samen moeten gaan.
Ook ontbreekt een gevoel van urgentie. Jan Slagter, baas van Omroep MAX, zei vorige maand tegenover het AD zelf weinig klachten te ontvangen.
Daarnaast speelt het probleem vooral bij plasmaschermen. Die worden inmiddels niet meer zoveel verkocht omdat ze in tegenstelling tot LCD-schermen veel energie slurpen. "Lcd-schermen hebben er geen last van. Dus welk probleem moeten we nu eigenlijk oplossen?" aldus Slagter. "Dat van MAX bestaat al uit veel wit, moet ik dan naar een ander logo? Ik laat me niet op kosten jagen."
De NPO gaat met de omroepen in gesprek, laat een woordvoerster weten. Maar voor 19 augustus is er geen oplossing. Dus blijven de omroeplogo's voorlopig nog kleurrijk.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl