De Galaxy S3 van Samsung is de enige telefoon die de iPhone bij kan houden qua verkopen. Waarom?
Samsung en Apple domineren de smartphonemarkt. Apple verkocht in juli, augustus en september van dit jaar 26,9 miljoen iPhones. Samsung wist sinds de lancering van alleen de Galaxy S3 in mei meer dan 30 miljoen exemplaren van het type te verschepen.
Geen enkele smartphonefabrikant komt ook maar in de buurt van deze aantallen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IDC.
In deze cijfers zijn ook de andere smartphoneverkopen van Samsung meegenomen, vandaar dat het marktaandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf twee keer zo groot is in het derde kwartaal.
Waarom is de Galaxy S3 de enige telefoon die de iPhone bij kan houden? Omdat de Zuid-Koreanen het plan van Apple heel effectief kopiëren en uitvoeren, schrijft GigaOm.
Minder modellen
Samsung focust net als Apple al zijn energie op één model: de telefoons in de Galaxy-lijn. In de zomer van 2010 kwam de de Galaxy S op de markt, in februari 2011 kwam daar de S2 bij. Samsung verkocht van beide modellen gezamenlijk meer dan 50 miljoen exemplaren.
Andere concurrenten zoals HTC brachten meerdere modellen op de markt, die allemaal net iets van elkaar verschillen. HTC zag zelf ook in dat de strategie niet werkte en zet sinds dit jaar in op een eigen lijn: de One-series.
Productieproces
Met slechts één vlaggenschip is de boodschap voor de consument duidelijk: deze moet je kopen. De marketingpush is bovendien veel groter, omdat het budget niet over meerdere modellen wordt uitgesmeerd.
Daarnaast kan Samsung het productieproces optimaliseren en zo voordelig veel exemplaren maken. Samsung maakt namelijk veel onderdelen voor de telefoons zelf: de chips, de AMOLED-schermen en het flashgeheugen voor opslag.
Apple heeft eenzelfde controle over de hardware, al laat het bedrijf uit Cupertino veel onderdelen door anderen maken. Apple ontwerpt bijvoorbeeld zelf de chips, maar deze worden geproduceerd door Samsung.
Steeds beter kopiëren
Door de grote mate van controle over het productieproces kunnen Samsung en Apple veel exemplaren maken van de smartphones. Daardoor zijn de nieuwe modellen snel na de lancering in veel landen beschikbaar. Voor het kerstseizoen is de iPhone 5 beschikbaar in ruim 130 landen.
Samsung weet die truc steeds beter te kopiëren, schrijft GigaOm. Bij de Galaxy S2 duurde het nog ruim een half jaar voordat de smartphone in de VS verkrijgbaar was. Bij de S3 was de telefoon binnen twee weken te koop bij Amerikaanse providers. Een maand later was de S3 zelfs in 145 landen verkrijgbaar.
Alleen Samsung en Apple blijken machtig genoeg op een dergelijke schaal telefoons te produceren en deals te sluiten met providers wereldwijd.
Lees ook op Z24
Dit wilde Apple liever geheimhouden
‘De iPhone heeft z’n magie verloren’
De Ierse vrouw die Apple miljarden rijker maakte
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl